مخلوط کردن واکسن‌های کووید در مطالعه روی Pfizer، AstraZeneca مؤثر است

مخلوط کردن واکسن‌های کووید در مطالعه روی Pfizer، AstraZeneca مؤثر است

مطالعه واکسن کروناویروس: مطالعه روی ترکیب واکسن ها در مجله پزشکی Lancet منتشر شد.

یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که مخلوط کردن واکسن‌های دیگر با واکسن‌های AstraZeneca Plc یا Pfizer Inc. حداقل به اندازه تزریق دو دوز از یک واکسن، محافظت مؤثری در برابر کووید-19 ارائه می‌کند.

مطالعه دانشگاه آکسفورد که دوشنبه در مجله پزشکی Lancet منتشر شد، ترکیب واکسن را روی بیش از 1000 داوطلب بالای 50 سال آزمایش کرد. برخی از آنها با دوز دوم از Moderna Inc. یا Novavax Inc. 9 هفته پس از دریافت اولین واکسن AstraZeneca واکسینه شدند. یا فایزر

هم Moderna و هم Novavax بعد از واکسن Astra مصونیت را در مقایسه با تزریق دوم Astra تقویت کردند، در حالی که فقط Moderna آنتی بادی ها را بعد از Pfizer در مقایسه با برنامه استاندارد دو واکسن Pfizer افزایش داد. Astra واکسن خود را با محققان آکسفورد توسعه داد، در حالی که Pfizer با BioNTech SE کار می کرد.

این مطالعه شواهد بیشتری نشان می‌دهد که ترکیبات واکسن‌هایی که قبلاً توسط برخی از دولت‌ها استفاده می‌شد، ایمن و مؤثر هستند. مخلوط کردن دو شات مختلف به کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​کمک می کند تا انبارها را مدیریت کرده و با کمبود واکسن مقابله کنند، زیرا نوع جدید omicron گسترش می یابد.

متیو اسنیپ، استاد اطفال و واکسن‌شناسی آکسفورد که این مطالعه را رهبری می‌کند، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «مقدار زیادی انعطاف‌پذیری» با دو دوز اول وجود دارد. به خصوص در کشورهای کم درآمد، این موضوع با داشتن یک برنامه ایمن سازی منعطف و سازگار بسیار مرتبط است.

مخلوط کردن واکسن‌های Astra و Novavax که در انتظار تایید نظارتی است، سطح آنتی‌بادی را چهار برابر در مقایسه با برنامه دوزهای منطبق افزایش داد. همچنین نگهداری این عکس‌ها راحت‌تر از عکس‌های Moderna و Pfizer است.

ترکیب Pfizer-Novavax تنها ترکیبی است که در مقایسه با برنامه دو دوز فایزر، ایمنی را تقویت نکرد. با این حال، سطح آنتی بادی حاصل هنوز آستانه حفاظت از ویروس را برآورده می کند.

به گفته محققان، این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که بعد از Pfizer یا AstraZeneca دومین واکسن مدرنا را دریافت کردند، عوارض جانبی کوتاه‌مدتری را نشان دادند. این با یافته‌های قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد دوزهای ترکیبی علائم بیشتری مانند خستگی و سردرد را ایجاد می‌کنند.

بیشتر مخلوط‌ها همچنین پاسخ‌های سلول‌های T خوبی ایجاد می‌کنند، بازوی دیگری از دفاع ایمنی فرد، اگرچه اثر Novavax به عنوان دنباله‌دار فایزر ضعیف‌تر از تزریق دوم فایزر بود.