محققان ناپدید شدن مرموز نوع دلتا در ژاپن – RT World News را توضیح می دهند

موج پنجم کووید-19 در ژاپن عملاً به طرز چشمگیری ناپدید شده است که برخی از دانشمندان متحیر هستند که چرا این اتفاق افتاده است. یک تیم پیشنهاد می کند که سویه بسیار عفونی دلتا در این کشور جزیره ای جهش یافته و در حال انقراض است.

در اواسط ماه اوت، ژاپن با ثبت بیش از 23000 مورد جدید در روز، اوج ابتلا به کووید-19 را تجربه کرد. اکنون این معیار تقریباً حدود 170 است و مرگ و میرهای منتسب به این بیماری عمدتاً در این ماه تک رقمی باقی مانده است.

این کاهش توسط بسیاری به نرخ بالای واکسیناسیون، استقبال عمومی از ماسک و عوامل دیگر نسبت داده شده است، اما برخی از محققان می گویند این کاهش در مقایسه با کشورهای دیگر با شرایط مشابه، منحصر به فرد بوده است.

Ituro Inoue، متخصص ژنتیک در انستیتوی ملی ژنتیک، معتقد است که ژاپن این شانس را داشت که شاهد بود که سویه دلتا بیشتر گونه‌های دیگر ویروس SARS-CoV-2 را قبل از ریشه‌کن کردن خود ریشه‌کن می‌کرد. او این هفته نظریه تیمش را برای روزنامه ژاپن تایمز توضیح داد.

مدتی است که Inoue و همکارانش در حال تحقیق در مورد جهش های SARS-CoV-2 و چگونگی تأثیر آنها توسط پروتئین nsp14 بودند که برای تولید مثل ویروس بسیار مهم است.

ویروس‌های RNA، مانند ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود، تمایل به نرخ جهش بسیار بالایی دارند، که به آنها کمک می‌کند تا به سرعت با تغییرات محیط سازگار شوند. با این حال، این در را برای به اصطلاح باز می کند “فاجعه خطا” زمانی که جهش های بد روی هم انباشته می شوند و در نهایت باعث انقراض کامل یک سویه می شوند. به نظر می رسد پروتئین nsp14 نوعی از تصحیح خطا را ارائه می دهد که به ژنوم ویروس کمک می کند تا زیر آستانه باقی بماند. “فاجعه خطا.”

ادامه مطلب


مبارزه برای زندگی ما: سلاح های بشریت در برابر کووید-19

اینو معتقد است که در مورد موج پنجم کووید-19 ژاپن، nsp14 نوع دلتا در این کار شکست خورد، بر اساس مطالعه ژنتیکی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از ژوئن تا اکتبر. برخلاف انتظارات تیم او، تنوع ژنتیکی وجود نداشت، در حالی که بسیاری از نمونه‌ها تغییرات ژنتیکی زیادی در سایتی به نام A394V داشتند که به پروتئین رفع خطا مرتبط است.

“ما به معنای واقعی کلمه از دیدن یافته ها شوکه شدیم.” این محقق به ژاپن تایمز گفت. نوع دلتا در ژاپن بسیار قابل انتقال بود و [was] دور نگه داشتن انواع دیگر اما با انباشته شدن جهش‌ها، ما معتقدیم که در نهایت به یک ویروس معیوب تبدیل شد و نتوانست از خودش کپی کند.

این تئوری می تواند مربوط به سویه قبلی سارس باشد که در سال 2003 شناسایی شد و توضیح می دهد که چرا باعث ایجاد یک بیماری همه گیر نشده است. اما تأیید این امر دشوار است، زیرا شیوع نسبتاً سریع پایان یافت و منجر به جمع آوری گسترده داده های ژنتیکی لازم برای آزمایش این فرضیه نشد.

مشخص نیست چرا ژاپن این چرخش خوش شانس را داشت، اما هیچ چیز قابل مقایسه در دیگر کشورهای آسیای شرقی مانند کره جنوبی، جایی که جمعیت آن از نظر ژنتیکی به ژاپن نزدیک است، اتفاق نیفتاد. اینو گفت که جهش‌های ویروسی مشابه جهش‌هایی که دانشمندان پرچم‌گذاری کرده‌اند در حداقل 24 کشور کشف شده است. او و تیمش قصد دارند تا پایان ماه نوامبر مقاله ای را منتشر کنند که جزئیات یافته های خود را نشان می دهد.

حتی اگر نظریه انقراض طبیعی تایید شود، در بهترین حالت یک مهلت موقت برای مردم ژاپن است. اینو معتقد است که گونه‌های جدید و موفق‌تر در نهایت به این کشور راه پیدا می‌کنند، اگرچه اقدامات قرنطینه و کنترل مهاجرت می‌تواند ظهور گونه‌های جدید را در ژاپن به تاخیر بیندازد.

در همین حال، توکیو خود را برای موج جدیدی از کووید-19 در زمستان امسال آماده می کند و برای زندگی با این ویروس آماده می شود. بنا بر گزارش ها، دولت قصد دارد با افزایش تعداد افرادی که در روز اجازه ورود به کشور را از 3500 به 5000 نفر می دهد، محدودیت های سفر را کاهش دهد.

این داستان را دوست دارید؟ با یک دوست به اشتراک بگذارید!