“محرک” برای لخته های خون jab AstraZeneca کشف شد – RT World News

تیمی از دانشمندان بریتانیایی-آمریکایی ادعا می کنند که “محرک” تشکیل لخته را در بیماران خاصی که با واکسن AstraZeneca Covid-19 واکسینه شده اند، یافته اند.

محققان کشف کردند که پروتئین دخیل در ترومبوز “قادر به تشکیل کمپلکس های پایدار با آدنوویروس های مرتبط بالینی است” سیستم ایمنی می تواند پروتئین خون (فاکتور پلاکت 4) را با ویروس اشتباه گرفته و آنتی بادی هایی را برای حمله به آن آزاد کند. سپس آنتی بادی ها و فاکتور پلاکت 4 می توانند با هم جمع شوند و باعث لخته شدن خون شوند.

این مطالعه روز چهارشنبه در مجله Science Advances منتشر شد. به گفته نویسندگان آن، این یافته نشان دهنده «یک گام مهم در کشف مکانیسم هازمینه ساز ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی است که گاهی پس از استفاده از واکسن مبتنی بر آدنوویروس ایجاد می شود.


هدف این مطالعه یافتن دلیلی برای لخته شدن خون نادر در افرادی است که علیه کووید واکسینه شده اند

محققان تاکید کردند که موارد لخته شدن خونفوق العاده نادرزیرا بسیاری از عوامل پیچیده باید همزمان باشند تا اتفاق بیفتد.

دانشمندان AstraZeneca نیز در این تحقیق شرکت کردند و در مرحله بعدی به آن پیوستند. “اگرچه این تحقیق قطعی نیست، اما بینش های جالبی ارائه می دهد و AstraZeneca در حال بررسی راه هایی برای استفاده از این یافته ها به عنوان بخشی از تلاش های ما برای حذف این عارضه جانبی بسیار نادر است.به نقل از بی بی سی، سخنگوی این شرکت گفت.

بر اساس اعداد دولت بریتانیا که در تابستان امسال گزارش شد، برآورد کلی وقوع لخته خون حدود 14.9 در هر میلیون دوز واکسن است.

گزارش‌های مربوط به این عارضه جانبی نادر اما جدی، چندین کشور را بر آن داشت تا استفاده از jab AstraZeneca – که رسما با نام Vaxzevria شناخته می‌شود – را متوقف کنند. اداره آن بعداً اما با محدودیت های سنی مختلف از سر گرفته شد. مقامات بریتانیا پیشنهاد کرده‌اند واکسن‌های جایگزین را برای افراد کمتر از ۴۰ سال ارائه کنند.