محافظت از واکسن کووید AstraZeneca پس از 3 ماه از بین می رود: مطالعه Lancet

محافظت از واکسن کووید AstraZeneca پس از 3 ماه از بین می رود: مطالعه Lancet

یک مطالعه Lancet ادعا می کند که محافظت توسط واکسن Oxford-Astra Zeneca COVID-19 پس از 3 ماه کاهش می یابد.

لندن:

طبق مطالعه منتشر شده در مجله لنست، حفاظت ارائه شده توسط واکسن Oxford-Astra Zeneca COVID-19 پس از سه ماه از دریافت دو دوز پیشگیری کاهش می یابد.

یافته‌های به‌دست‌آمده از مجموعه‌های داده در برزیل و اسکاتلند نشان می‌دهد که برنامه‌های تقویت‌کننده برای کمک به حفظ محافظت در برابر بیماری شدید در افرادی که با AstraZeneca، معروف به Covishield در هند، واکسینه شده‌اند، مورد نیاز است.

محققان داده های دو میلیون نفر در اسکاتلند و 42 میلیون نفر در برزیل را که با واکسن AstraZeneca واکسینه شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، در اسکاتلند، در مقایسه با دو هفته پس از دریافت دوز دوم، احتمال بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید-19 تقریباً پنج ماه پس از واکسینه شدن دو برابر، تقریباً 5 برابر افزایش یافت.

آنها گفتند که کاهش اثربخشی برای اولین بار در حدود سه ماهگی ظاهر می شود، زمانی که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ دو برابر دو هفته پس از دوز دوم است.

محققان اسکاتلند و برزیل دریافتند که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ تنها کمتر از چهار ماه پس از دوز دوم واکسن، سه برابر افزایش می یابد. آنها گفتند که اعداد مشابهی برای برزیل دیده شده است.

پروفسور عزیز شیخ، از دانشگاه ادینبورگ، بریتانیا، گفت: «واکسن‌ها ابزاری کلیدی در مبارزه با همه‌گیری بوده‌اند، اما کاهش اثربخشی آنها برای مدتی نگران‌کننده بوده است.

شیخ گفت: «با شناسایی زمانی که کاهش برای اولین بار در واکسن آکسفورد-آسترازنکا شروع می‌شود، باید برای دولت‌ها امکان طراحی برنامه‌های تقویت‌کننده‌ای وجود داشته باشد که بتواند از حفظ حداکثر حفاظت اطمینان حاصل کند.»

این تیم توانست داده‌ها را بین اسکاتلند و برزیل مقایسه کند زیرا فاصله زمانی مشابهی بین دوزها – 12 هفته – و اولویت‌بندی اولیه افرادی که واکسینه شده‌اند – افرادی که در معرض بالاترین خطر بیماری‌های شدید قرار دارند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی داشتند.

نوع غالب در هر کشور در طول دوره مطالعه متفاوت بود – دلتا در اسکاتلند و گاما در برزیل.

به گفته محققان، این بدان معناست که کاهش اثربخشی احتمالاً به دلیل از بین رفتن واکسن و تأثیر انواع آن است.

این مطالعه همچنین اثربخشی واکسن را در فواصل دو هفته‌ای مشابه با مقایسه نتایج افرادی که ضربه خورده‌اند با افرادی که واکسینه نشده‌اند، تخمین زد.

با این حال، کارشناسان هشدار دادند که با این ارقام باید با احتیاط برخورد کرد زیرا مقایسه افراد واکسینه نشده با افرادی که واکسینه شده‌اند با ویژگی‌های مشابه سخت‌تر می‌شود، به‌ویژه در میان گروه‌های سنی مسن‌تر که در آن افراد زیادی اکنون واکسینه شده‌اند.

پروفسور Srinivasa Vittal Katikireddi از دانشگاه گلاسکو در بریتانیا گفت: “تحلیل ما از مجموعه داده های ملی از اسکاتلند و برزیل نشان می دهد که کارایی واکسن Oxford AstraZeneca به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، با محافظت در برابر شدید COVID-19 که در طول زمان سقوط می کند.” .

Srinivasa Katikiredd افزود: «کار ما اهمیت دریافت تقویت‌کننده‌ها را نشان می‌دهد، حتی اگر شما دو دوز واکسن Oxford AstraZeneca را به محض اینکه بتوانید دریافت کرده باشید.»

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)