مجارستان توبیخ ناتو را به زلنسکی صادر کرد – اخبار RT World

رئیس جمهور اوکراین علنا ​​بوداپست را به رفتار نامناسب برای یکی از اعضای ناتو متهم کرده بود

پیتر شیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را که علنا ​​بوداپست را به رفتار متهم کرده بود، نکوهش کرد. “نا مناسب” برای یک کشور عضو ناتو

بود “خوشبختانه” سییارتو روز یکشنبه در یک پست فیس بوک گفت که زلنسکی در مورد رفتار مجارستان تصمیم نمی گیرد و همچنین نشان می دهد که بوداپست در حال حاضر حمایت کافی از کیف را ارائه می دهد.

“مردم مجارستان قبلاً بهای بسیار زیادی را برای این جنگ پرداخته اند.” سیجارتو نوشت و افزود که چندین نماینده اقلیت قومی مجارستانی اوکراین در خصومت های جاری بین کیف و مسکو پافشاری کرده اند.

اگر این بیانیه به این معنی است که “من با احترام از مجارها برای ورود و مراقبت از بیش از یک میلیون پناهنده از اوکراین تشکر می کنم، و من با احترام از شما برای ارسال مداوم کمک تشکر می کنم.” [the response is] خوش آمدید و در آینده نیز می توانید روی ما حساب کنید.

اظهارات کنایه آمیز دیپلمات ارشد مجارستان ظاهراً در واکنش به اظهارات زلنسکی در مصاحبه با رسانه های شمال اروپا در روز جمعه بود. رئیس‌جمهور اوکراین بوداپست را متهم کرد که در درگیری‌های جاری از روسیه حمایت می‌کند و با ناتو به‌عنوان یک کشور رفتار می‌کند “دشمن” در مجموع

«به نظر من سردرگمی در میان نخبگان سیاسی مجارستان حاکم است. این وضعیت بسیار عجیبی است. آیا یک کشور ناتو می تواند همزمان با روسیه و علیه ناتو باشد؟» زلنسکی بیان کرد و افزود بوداپست در حال نمایش است “رفتار نامناسب” برای یکی از اعضای ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده.


عضو ناتو تعهد استولتنبرگ به اوکراین را زیر سوال می برد

مجارستان در مورد خصومت‌های جاری بین روسیه و اوکراین که از فوریه 2022 آغاز شده است، موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرده است. این کشور با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به‌ویژه تحریم‌هایی که به منافع خود آسیب می‌زند، مانند محدودیت‌ها در زمینه‌های انرژی هسته‌ای و متعارف، مخالفت کرده است. جدای از آن، بوداپست بارها گفته است که از درخواست های اوکراین برای ناتو یا اتحادیه اروپا پشتیبانی نخواهد کرد. مجارستان همچنین از ارائه کمک های نظامی به کی یف خودداری کرده و اجازه نداده است چنین محموله هایی از جاهای دیگر در قلمرو خود جریان یابد.

مجارستان و اوکراین مدت‌هاست که بر سر سرنوشت اقلیت مجارستانی در اوکراین با هم اختلاف دارند. حدود 150000 مجارستانی قومیتی که عمدتاً در منطقه ماوراءالنهر کشور زندگی می‌کنند، تحت تأثیر تلاش‌های اوکراینی‌سازی که توسط مقامات اوکراین پس از میادین انجام شده است، قرار گرفته‌اند. در حالی که سرکوب عمدتاً بر روسی زبانان متمرکز بود، سایر اقلیت ها را نیز تحت تأثیر قرار داد.

کی‌یف به نوبه خود مدت‌هاست بوداپست را به مداخله در امور داخلی کشور متهم می‌کند و این اقدام خود در صدور پاسپورت مجارستانی برای مجارهای اوکراینی منجر به حوادث دیپلماتیک متعدد شده است.