متا 1500 حساب کاربری را پس از هدف قرار دادن 50000 نفر توسط مزدوران سایبری تعطیل کرد.

متا 1500 حساب کاربری را پس از هدف قرار دادن 50000 نفر توسط مزدوران سایبری تعطیل کرد.

متا از طرح هایی برای هشدار به 50000 نفر که ممکن است در 100 کشور هدف قرار گرفته باشند رونمایی کرد (نمایندگی)

سانفرانسیسکو، ایالات متحده:

متا، مادر فیس‌بوک، پنجشنبه اعلام کرد که حدود 1500 حساب مرتبط با شرکت‌های «مزدور سایبری» که متهم به جاسوسی از فعالان، مخالفان و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان به نمایندگی از مشتریان خود هستند، بسته شده است.

صفحات فیس‌بوک و اینستاگرام به هفت شرکت مرتبط بودند که گفته می‌شود خدماتی از جمع‌آوری اطلاعات عمومی آنلاین گرفته تا استفاده از شخصیت‌های جعلی برای ایجاد اعتماد با اهداف یا جاسوسی دیجیتال از طریق حملات هک را شامل می‌شود.

متا از طرح هایی برای هشدار به حدود 50000 نفر پرده برداری کرد که معتقد است ممکن است در بیش از 100 کشور توسط شرکت هایی که شامل چندین شرکت مستقر یا تأسیس شده در اسرائیل است، که بازیگر پیشرو در صنعت نظارت سایبری است، هدف قرار گرفته باشند.

ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیتی فیس بوک، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «صنعت نظارت برای استخدام… به نظر هدف گیری بی رویه از طرف بالاترین قیمت پیشنهادی است.

این شبکه اجتماعی پیشرو گفت که حساب‌های مرتبط با Cobwebs Technologies، Cognyte، Black Cube و Bluehawk CI را حذف کرده است که همگی در اسرائیل مستقر یا تأسیس شده‌اند.

BellTroX مستقر در هند، شرکت Cytrox مقدونیه شمالی و یک نهاد ناشناس در چین نیز شاهد حذف حساب های مرتبط با آنها از پلتفرم های متا بودند.

در بیانیه متا آمده است: “این مزدوران سایبری اغلب ادعا می کنند که خدمات آنها فقط جنایتکاران و تروریست ها را هدف قرار می دهد.”

در این بیانیه آمده است: «هدف‌گیری در واقع بدون تبعیض است و شامل روزنامه‌نگاران، مخالفان، منتقدان رژیم‌های استبدادی، خانواده‌های اعضای مخالف و فعالان حقوق بشر می‌شود».

عملیات چینی بی نام

شرکت‌های فروش «سرویس‌های اطلاعاتی وب» فرآیند نظارت را با جمع‌آوری اطلاعات از منابع آنلاین در دسترس عموم مانند گزارش‌های خبری و ویکی‌پدیا آغاز می‌کنند.

به گفته محققان Meta، مزدوران سایبری سپس حساب‌های جعلی را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌کنند تا اطلاعات پروفایل افراد را جمع‌آوری کنند و حتی به گروه‌ها یا گفتگوها بپیوندند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند.

تاکتیک دیگر این است که اعتماد یک هدف را در یک شبکه اجتماعی جلب کنید، سپس فرد را فریب دهید تا روی پیوند یا فایلی که به دام انفجاری افتاده است کلیک کند، نرم افزاری را نصب می کند که می تواند اطلاعات را از هر دستگاهی که برای آنلاین شدن استفاده می کند، بدزدد.

به گفته تیم متا، مزدور با این نوع دسترسی، می‌تواند داده‌ها را از تلفن یا رایانه هدف، از جمله رمز عبور، عکس‌ها، ویدیوها و پیام‌ها، سرقت کند و همچنین میکروفون‌ها، دوربین‌ها و ردیابی موقعیت جغرافیایی را در سکوت فعال کند.

طبق گزارش متا، Bluehawk، یکی از شرکت‌های هدف، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های نظارتی از جمله مدیریت حساب‌های جعلی برای نصب کدهای مخرب را می‌فروشد.

به گزارش متا، برخی از حساب های جعلی مرتبط با Bluehawk به عنوان روزنامه نگاران رسانه هایی مانند فاکس نیوز در ایالات متحده و La Stampa در ایتالیا ظاهر شدند.

در حالی که متا نمی‌توانست مشخص کند چه کسی این عملیات ناشناس چینی را اجرا می‌کرد، “فرماندهی و کنترل” ابزار نظارتی مربوط به سرورهایی را که به نظر می‌رسید توسط مقامات مجری قانون در چین استفاده می‌شد، ردیابی کرد.

گزارش متا می‌گوید: «در برخی موارد، ما متوجه شدیم که چارچوب بدافزار این گروه به همراه نرم‌افزار تشخیص چهره توسعه‌یافته توسط یک شرکت مستقر در پکن مستقر شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)