ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر جدید سوئد در اولین روز پس از فروپاشی ائتلاف استعفا داد

نخست وزیر جدید سوئد در اولین روز پس از فروپاشی ائتلاف استعفا داد

ماگدالنا اندرسون روز چهارشنبه پس از کمتر از 12 ساعت حضور در دفتر استعفا داد.

اولین نخست وزیر زن سوئد روز چهارشنبه پس از کمتر از 12 ساعت تصدی پست نخست وزیری پس از کناره گیری حزب سبز از ائتلاف خود استعفا داد و این کشور را در بلاتکلیفی سیاسی فرو برد.

اما ماگدالنا اندرسون، رهبر سوسیال دموکرات ها، گفت که به رئیس پارلمان گفته است که امیدوار است دوباره به عنوان رئیس یک دولت تک حزبی به عنوان نخست وزیر منصوب شود.

حزب سبز پس از رد لایحه بودجه ائتلاف توسط پارلمان استعفا داد.

اندرسون در یک کنفرانس خبری گفت: «من از رئیس مجلس خواسته ام از وظایف من به عنوان نخست وزیر معاف شود. من حاضرم در یک دولت تک حزبی و سوسیال دموکرات نخست وزیر شوم.»

شانس اندرسون برای انتصاب مجدد خوب است. حزب سبز گفت که از او در هر گونه رای تایید جدید در پارلمان حمایت خواهد کرد، در حالی که حزب مرکز قول داده است که از رای ممتنع خودداری کند، که در عمل به منزله حمایت از نامزدی او است.

حزب چپ قبلاً گفته است که از او حمایت خواهد کرد.

در حالی که این احزاب نتوانستند بر سر بودجه به توافق برسند، اما در هدف دور نگه داشتن دموکرات‌های سوئد، یک حزب پوپولیست و ضد مهاجرت، از ایفای نقش در دولت متحد هستند.

آنی لوف، رهبر این حزب در توییتر گفت: «حزب مرکز درها را برای او (اندرسون) به عنوان نخست وزیر باز خواهد کرد.

“ما دوباره مطمئن خواهیم شد که سوئد می تواند دولتی داشته باشد که به دموکرات های سوئد وابسته نباشد.”

اپوزیسیون میانه روها و دموکرات‌های مسیحی مورد حمایت دموکرات‌های سوئد هستند، اما نمی‌توانند اکثریت پارلمان را به دست آورند.

اندرسون به عنوان نخست وزیر از استفان لوفون به عنوان رئیس ائتلاف دو حزبی اقلیت تحت حمایت احزاب چپ و مرکز، به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. اما زمانی که حزب مرکز از حمایت از لایحه مالی دولت جدید خودداری کرد، این اتحاد از بین رفت.

سپس پارلمان روز چهارشنبه برنامه‌های هزینه‌ای را که توسط سه حزب اپوزیسیون تهیه شده بود، تصویب کرد، که باعث شد حزب سبز از ائتلاف خارج شود و اندرسون گزینه‌ای جز استعفا را باقی نگذاشت.

رئیس پارلمان اکنون در مورد گام بعدی در روند یافتن دولت جدید تصمیم خواهد گرفت، اما به احتمال زیاد اندرسون را برای رای گیری جدید در روزهای آینده معرفی خواهد کرد.