ماکرون – فرانسه “واسل” ایالات متحده نخواهد بود – RT World News

رئیس‌جمهور فرانسه پس از انتقاد آمریکا، لفاظی‌های خود را نسبت به تایوان دو چندان کرده است

پاریس یک متحد است و نه یک “واسال” امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در دفاع از اظهارات خود درباره واشنگتن گفت “استقلال استراتژیک” اتحادیه اروپا در مورد افزایش تنش بین ایالات متحده و چین.

“همپیمان بودن به معنای رعیت بودن نیست… به این معنی نیست که ما حق نداریم برای خود فکر کنیم.” مکرون در آمستردام در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارک روته نخست وزیر هلند گفت.

مکرون در پاسخ به سوالی درباره موضع فرانسه در مورد تایوان گفت که پاریس از وضعیت موجود حمایت می کند “یک سیاست چین و جستجو برای راه حلی مسالمت آمیز برای وضعیت.”

مکرون در بازگشت از سفر خود به چین در روز یکشنبه، استدلال کرده بود که اتحادیه اروپا نمی تواند باشد “فقط پیروان آمریکا” و اینکه دامن زدن به تنش ها بر سر تایوان به نفع بلوک نیست. بدتر این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این موضوع دنباله‌روی کنیم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.» به خبرنگاران گفته بود.


ماکرون حاضر به حمایت از موضع آمریکا در قبال چین نیست

این اظهارات با سرزنش سریع سناتور آمریکایی مارکو روبیو، یک جمهوری خواه فلوریدا در کمیته روابط خارجی، که پیشنهاد کرد واشنگتن ممکن است اتحادیه اروپا را ترک کند تا به تنهایی به درگیری اوکراین رسیدگی کند، به او سرزنش کرد.

یو سی کان، رئیس پارلمان تایوان روز سه شنبه استدلال کرد که فرانسه شعار خود را کنار گذاشته است “آزادی، برابری، برادری” و اینکه دموکراسی های پیشرفته نباید “زندگی و مرگ مردم کشورهای دیگر را نادیده بگیرید” وی افزود که اظهارات مکرون او را ترک کرد “متحیر.”

در همین حال برونو لومر وزیر دارایی فرانسه گفت که مکرون چنین بوده است “کاملاً حق درخواست استقلال و حاکمیت اروپا” در حالی که رئیس شورای اروپا چارلز میشل خاطرنشان کرد “بسیار کمی” رهبران کشورهای اتحادیه اروپا مانند ماکرون فکر می کردند، حتی اگر آنها “چیزها را یکسان نمی گوید.”

هنگامی که از وزارت امور خارجه آمریکا در مورد اظهارات رئیس جمهور فرانسه در روز دوشنبه پرسیده شد، گفت که فرانسه یک متحد دیرینه است و اختلافات گاه و بیگاه چیزی از این موضوع کم نمی کند. “مشارکت عمیق” با پاریس در مورد موضع اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت خارجه به سخنرانی اخیر اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا اشاره کرد که چین را به عنوان “یک تهدید امنیت ملی و اقتصادی” و گفت وجود دارد “همگرایی بسیار زیاد” بین واشنگتن و بروکسل در این مورد.