مانع از حضور پسر قذافی در انتخابات لیبی شد – RT World News

کمیسیون انتخابات لیبی 25 نامزد از 98 نامزد ریاست جمهوری را رد صلاحیت کرده است، از جمله سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر که سرنگونی وی در سال 2011 این کشور شمال آفریقا را وارد یک جنگ داخلی یک دهه کرد.

قذافی در 14 نوامبر نامزدی خود را اعلام کرده بود و به نظر می رسید یکی از نامزدهای پیشتاز در این رقابت که در 24 دسامبر برگزار می شود. این یک تصمیم اولیه است و قابل تجدید نظر در دادگاه است.

یک دادستان نظامی در طرابلس از کمیسیون خواسته بود تا قذافی را به دلیل محکومیت غیابی در سال 2015 برای جنایات جنگی مربوط به قیام سال 2011 که پدرش را سرنگون کرد، سلب صلاحیت کند. معمر قذافی بیش از 40 سال بر لیبی حکومت می کرد تا اینکه توسط شورشیان مورد حمایت ناتو برکنار و کشته شد.


وارث قذافی علیرغم صدور حکم بازداشت برای ریاست جمهوری لیبی نامزد می شود

سیف الاسلام کاندیدای منتخب جبهه مردمی برای آزادی لیبی بود، گروهی از وفاداران پدرش که به طور رسمی در سال 2016 تأسیس شد. او همچنین از طرف دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در لاهه حکم بازداشت در حال انتظار دارد.

قذافی واکنش نشان داد به این تصمیم با اشاره به اینکه ژنرال خلیفه حفتر دو محکومیت جنایی دارد – یک دادگاه نظامی در سال 1987 به دلیل تسلیم شدنش به چاد و یک محکومیت غیرنظامی در سال 1993 به دلیل توطئه برای سرنگونی دولت – اما او از نامزدی رد صلاحیت نشده است.

حفتر، فرمانده نیروهای مسلح دولت مستقر در طبرق که شرق لیبی را تحت کنترل دارد، همچنین از سوی منتقدان متهم به داشتن تابعیت آمریکایی و در نتیجه ناتوانی در این کشور شد. در همین حال، نخست وزیر موقت دولت وحدت ملی مستقر در طرابلس، عبدالحمید دبیبه، قبل از تصدی این سمت قول داده بود که نامزد ریاست جمهوری نخواهد شد و سه ماه قبل از انتخابات، آن گونه که انتخابات جنجالی ایجاب می کرد، از استعفا خودداری کرده است. قوانین

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای بر اهمیت انتخابات برای صلح و آشتی در لیبی تاکید کرد و از همه طرف ها خواست به حقوق مخالفان سیاسی خود احترام بگذارند. “قبل، حین و بعد” رای.

یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل در ژنو برای لیبی، دیپلمات اسلواکی، به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، به طور ناگهانی روز سه شنبه استعفا داد، اما تا زمانی که آنتونیو گوترش، دبیرکل، جایگزینی را تعیین نکند، در این سمت باقی خواهد ماند.

این داستان را دوست دارید؟ با یک دوست به اشتراک بگذارید!