ماموریت قمرهای مشتری اروپا در دومین تلاش پرتاب شد

ماموریت قمرهای مشتری اروپا در دومین تلاش پرتاب شد

با وجود آسمان ابری، موشک طبق برنامه در ساعت 09:14 صبح به وقت محلی به پرواز درآمد. (نمایندگی)

کورو، فرانسه:

کاوشگر فضایی JUICE آژانس فضایی اروپا روز جمعه در مأموریتی برای کشف اینکه آیا قمرهای یخی مشتری قادر به میزبانی حیات فرازمینی در اقیانوس های وسیع و پنهان خود هستند منفجر شد.

پرتاب موشک آریان 5 از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه پس از آن انجام شد که تلاش قبلی در روز پنجشنبه به دلیل خطر صاعقه متوقف شد.

با وجود آسمان ابری، موشک طبق برنامه در ساعت 09:14 صبح به وقت محلی (1214 به وقت گرینویچ) به پرواز درآمد و تیم‌های حاضر در محل اعلام کردند که در مسیر درست قرار دارد.

کمی کمتر از نیم ساعت پس از بلند شدن، فضاپیمای شش تنی بدون سرنشین قرار است در ارتفاع 1500 کیلومتری (930 مایلی) از موشک جدا شود. تنها در این صورت می توان پرتاب را موفقیت آمیز اعلام کرد.

کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) قصد دارد مسیری طولانی و پر پیچ و خم را به سمت غول گازی که 628 میلیون کیلومتر (390 میلیون مایل) از زمین فاصله دارد، طی کند.

در طول مسیر، از چندین نیروی گرانشی استفاده خواهد کرد، ابتدا با انجام یک پرواز از کنار زمین و ماه، سپس با تیراندازی به دور زهره در سال 2025 قبل از اینکه دوباره در سال 2029 از کنار زمین تاب بخورد.

هنگامی که کاوشگر سرانجام در جولای 2031 وارد مدار مشتری شد، 10 ابزار علمی آن بزرگترین سیاره منظومه شمسی و همچنین سه قمر یخی اروپا، گانیمد و کالیستو را تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

آب مایع

این قمرها برای اولین بار توسط ستاره شناس گالیله گالیله بیش از 400 سال پیش کشف شدند، اما مدتها به عنوان نامزدهای بالقوه برای میزبانی حیات نادیده گرفته شدند.

با این حال، کشف اقیانوس‌های عظیم آب مایع – عنصر اصلی حیات آنطور که ما می‌شناسیم – کیلومترها زیر پوسته‌های یخی آن‌ها، گانیمد و اروپا را به نامزدهای اصلی برای میزبانی بالقوه حیات در حیاط خلوت آسمانی ما تبدیل کرده است.

JUICE بر روی گانیمد، بزرگترین قمر منظومه شمسی و تنها قمری که میدان مغناطیسی خاص خود را دارد، تمرکز خواهد کرد که از آن در برابر تشعشعات محافظت می کند.

در سال 2034، JUICE به مدار گانیمد می‌لغزد، اولین باری که یک فضاپیما این کار را در اطراف ماه دیگری غیر از ماه ما انجام می‌دهد.

ماموریت ناسا اروپا کلیپر، که قرار است در اکتبر 2024 پرتاب شود، بر خواهر و برادر گانیمد، اروپا متمرکز خواهد شد.

هیچ یک از این ماموریت ها قادر به تشخیص مستقیم وجود حیات بیگانه نیستند، اما در عوض امیدوارند که مشخص شود آیا قمرها شرایط مناسبی برای نگهداری حیات دارند یا خیر.

فقط یک ماموریت آینده که بر روی سطح زمین فرود آید – و احتمالاً در آن حفاری کند – می تواند وجود حیات در زیر را تأیید کند.

“ماموریت فوق العاده”

اگر حیات وجود داشته باشد، دانشمندان نظریه می دهند که احتمالاً میکروب های بدوی مانند باکتری ها هستند که می توانند در چنین محیط های شدید روی زمین زنده بمانند.

JUICE دارای 10 ابزار علمی – از جمله دوربین نوری، رادار نفوذگر یخ، طیف سنج و مغناطیس سنج – است که آب و هوای محلی، میدان مغناطیسی، کشش گرانشی و سایر عناصر را تجزیه و تحلیل می کند.

همچنین دارای رکورد 85 متر مربع صفحات خورشیدی برای جمع آوری هر چه بیشتر انرژی در نزدیکی مشتری است، جایی که نور خورشید 25 برابر ضعیف تر از زمین است.

این ماموریت 1.6 میلیارد یورویی (1.7 میلیارد دلار) اولین باری است که اروپا یک فضاپیما را به خارج از منظومه شمسی، فراتر از مریخ ارسال می کند.

فیلیپ باپتیست، رئیس آژانس فضایی CNES فرانسه که مرکز فضایی گویان را مدیریت می کند، گفت: «این یک مأموریت فوق العاده است که نشان می دهد اروپا چه توانایی هایی دارد.

جمعه دومین پرتاب موشک آریان 5 بود، قبل از اینکه با نسل بعدی آریان 6 جایگزین شود.

تأخیرهای مکرر برای آریان 6 و همچنین خروج روسیه از موشک های سایوز در واکنش به تحریم های جنگ در اوکراین، اروپا را در تلاش برای یافتن ماموریت پرتاب خود به فضا قرار داده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)