لحظه احساسی، می گوید شهرزه کاشف نوجوان پاکستانی که از کنار اجساد کوهنوردان در K2 گذشت

شهروز کاشف در ماه می به اورست که با ارتفاع 8849 متر بلندترین قله است صعود کرد (AFP)

لاهور:

شهروز کاشف کوهنورد پاکستانی برای صعود به بلندترین قله های کره زمین با خطرات زیادی روبرو شد، اما سخت ترین لحظه او زمانی بود که از کنار جسد قهرمانش در دامنه های وحشی K2 گذشت.

کاشف 19 سال و 138 روز داشت که در ماه ژوئیه جوانترین فردی شد که هم به قله اورست، بلندترین قله جهان و هم K2، دومین قله بلند صعود کرده است.

در K2 بود، درست زیر مسیر بدنام معروف به گلوگاه، که او از کنار اجساد جان اسنوری ایسلندی، خوان پابلو مور شیلیایی و اسطوره کوهنوردی پاکستانی علی سادپارا گذشت.

کاشف در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «احساسی ترین لحظه برای من گذشتن از کنار آن کوهنوردان، جسد مرده قهرمان ملی پاکستان بود.

بسیاری از پاکستانی‌ها نقش مهمی به عنوان باربر در ارتفاعات دارند، اما سادپارا یکی از معدود افرادی بود که به رده‌های نخبه کوهنوردان عمدتاً غربی که مدت‌ها سرتیتر خبرهای کوهنوردی بودند، راه یافت.

او به همراه اسنوری و مور در 5 فوریه ناپدید شد.

بیش از پنج ماه بود که اجساد آنها در 26 ژوئیه پیدا شد و کاشف با سپیده دم صبح روز بعد به قله فشار آورد. کاشف گفت: «احساس شدم و فکر می کردم که آنها با همان علاقه ای که من داشتم آمده اند.

“اما بعد فکر کردم، چرا رویای محقق نشده آنها را برآورده نکنم؟ و رویای آنها را با خودم بردم.”

در این ماه، کتاب رکوردهای جهانی گینس رسماً او را جوانترین فردی که K2 را صعود کرده و جوانترین کسی است که از دو کوه مرتفع جهان صعود کرده است.

کاشف در ماه می به اورست که با ارتفاع 8849 متر بلندترین قله زمین است، رسید.

اما قله 8611 متری K2 واقع در کشمیر تحت اشغال پاکستان یا PoK، وحشیانه تر از این قله است. کاشف گفت که آنها “قطبی از هم جدا هستند” و K2 را “جانور” خواند.

در زمستان، بادها می توانند با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت و دما به منفی 60 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

کاشف دچار برف کوری و سرمازدگی شد – و گفت خوش شانس بود که انگشت شست پایش قطع نشد. او از خانه خود در لاهور به خبرگزاری فرانسه گفت: “انرژی من خیلی کم بود، زمان سختی بود… یک قدم اشتباه و تو تاریخ هستی.”

کاشف برای اولین بار در 11 سالگی با دیدن قله زیبای 3885 متری هیمالیا مکرا مورد توجه کوه ها قرار گرفت. او گفت: همه چیز از آنجا شروع شد.

در حالی که بر فراز جهان ایستاده بود، احساس کرد “انتخاب شده” – احساسی که او آن را ترک کردن در قله توصیف کرد، “بنابراین دیگرانی که پشت سر شما می آیند نیز بتوانند آن را احساس کنند”. حالا او گفت اورست و K2 کافی نیست.

او قصد دارد جوانترین فردی باشد که از 14 قله مرتفع جهان، تنها قله های بالای 8000 متر روی کره زمین صعود می کند.

اعتقاد بر این است که تنها حدود 40 نفر در تاریخ هر 14 نفر را صعود کرده اند. اما تأیید ادعاهای قله می تواند دشوار باشد و برخی کارشناسان می گویند که ممکن است تعداد آنها حتی کمتر باشد.

جوانترین آنها مینگما گیابو “دیوید” شرپا از نپال است که کتاب رکوردهای جهانی گینس گفته است که همه آنها را تا سن 30 سالگی به قله رسانده است. کاشف هنوز 10 تا پایان دارد.

او به خوبی از خطرات آگاه است. پاکستان در غم از دست دادن صدپاره عزادار شد، اما کاشف یکی از دوستانش، کوه نورد پاکستانی-سوئیسی، عبدالورایچ، را در ماه می در اورست از دست داد.

با این حال، او از فکر کردن به زندگی شهری در سطح دریا امتناع می ورزد. او گفت: «من فکر می کنم کوه ها از نعمت های خدا هستند. من از دیدن این همه ساختمان های بتنی، زباله و آلودگی احساس خستگی می کنم. فقط به جایی می روم که بیشتر احساس زنده بودن می کنم و احساس می کنم کوه ها مناسب ترین مکان برای من هستند.”