قیمت جهانی غذا در نوامبر افزایش می یابد، در اوج 10 ساله بمانید

قیمت جهانی غذا در نوامبر افزایش می یابد، در اوج 10 ساله بمانید: آژانس سازمان ملل

قیمت محصولات کشاورزی در سال گذشته به شدت افزایش یافته است. (نمایندگی)

رم:

آژانس غذای سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه نوامبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت و در بالاترین حد خود در 10 سال گذشته باقی ماند که دلیل آن تقاضای قوی برای گندم و محصولات لبنی بود.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) که قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی در سطح جهان را دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین 134.4 واحد در مقایسه با 132.8 اصلاح شده در ماه اکتبر بود.

رقم اکتبر قبلاً 133.2 بود.

شاخص نوامبر بالاترین رقم از ژوئن 2011 بود. بر اساس سال به سال، این شاخص در ماه گذشته 27.3 درصد افزایش داشت.

قیمت کالاهای کشاورزی در سال گذشته به دلیل کاهش برداشت و تقاضای زیاد به شدت افزایش یافته است.

شاخص قیمت غلات فائو در نوامبر نسبت به ماه قبل 3.1 درصد افزایش یافت و 23.2 درصد بیشتر از سطح سال قبل خود بود و قیمت گندم به بالاترین سطح خود از می 2011 رسید.

فائو اعلام کرد که قیمت گندم به دلیل نگرانی در مورد بارندگی های غیرقابل فصل در استرالیا و عدم اطمینان در مورد تغییرات احتمالی در اقدامات صادراتی در روسیه حمایت می شود.

شاخص قیمت لبنیات با 3.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، بیشترین افزایش ماهانه را به ثبت رساند. فائو گفت: «تقاضای جهانی وارداتی قوی برای کره و شیرخشک همچنان ادامه داشت، زیرا خریداران به دنبال تضمین عرضه لحظه ای در پیش بینی تنگ شدن بازارها بودند».

قیمت جهانی شکر 1.4 درصد در ماه افزایش یافت و تقریباً 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. فائو گفت: “این افزایش در درجه اول ناشی از افزایش قیمت اتانول بود.”

فائو گفت، شاخص قیمت گوشت چهارمین کاهش ماهانه متوالی خود را ثبت کرد و 0.9 درصد در ماه کاهش یافت، در حالی که قیمت جهانی روغن نباتی 0.3 درصد در سطح اکتبر کاهش یافت، اما قیمت بین المللی روغن پالم ثابت ماند.

بر اساس چشم انداز عرضه و تقاضای غلات، فائو مستقر در رم پیش بینی خود را از تولید جهانی غلات در سال 2021 به 2.791 میلیارد تن از 2.793 میلیارد تن کاهش داد.

فائو گفت، با این حال، تولید غلات مورد انتظار جهان همچنان یک رکورد خواهد بود.

فائو گفت: «کاهش ماه به ماه در درجه اول نتیجه پیش‌بینی تولید غلات درشت جهانی به‌طور جزئی کوچک‌تر است که منعکس‌کننده کاهش پیش‌بینی‌ها برای تولید جو و سورگوم است».

پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی غلات در سال‌های 2021/22 به میزان 1.7 درصد بالاتر از سطح 2020/21 افزایش یابد و به 2.810 میلیارد تن برسد. پیش بینی فائو برای ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل در سال 2022 به 822 میلیون تن رسید که 2.9 میلیون تن از نوامبر افزایش یافته است اما همچنان 0.7 درصد نسبت به سطح افتتاحیه کاهش یافته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)