قدیمی ترین کتاب مقدس عبری تقریباً کامل جهان در نیویورک به قیمت 38 میلیون دلار فروخته شد

قدیمی ترین کتاب مقدس عبری تقریباً کامل جهان در نیویورک به قیمت 38 میلیون دلار فروخته شد

پس از یک نبرد چهار دقیقه ای بین دو شرکت کننده، توسط ساتبیز فروخته شد.

نیویورک:

یک کتاب مقدس عبری با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت، روز چهارشنبه به قیمت ۳۸.۱ میلیون دلار در نیویورک فروخته شد و رکورد ارزشمندترین نسخه خطی فروخته شده در حراجی را به ثبت رساند.

Codex Sassoon – که مربوط به اواخر قرن نهم تا اوایل قرن دهم است – اولین و کاملترین کتاب مقدس عبری است که تاکنون کشف شده است.

خانه حراج در بیانیه ای اعلام کرد که پس از یک جنگ چهار دقیقه ای مناقصه بین دو شرکت کننده، توسط ساتبیز فروخته شد.

به گفته ساتبیز، این کتاب مقدس توسط دیپلمات سابق آمریکایی آلفرد موزس به نمایندگی از یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی خریداری شده است که آن را به موزه مردم یهودی ANU در تل آویو، اسرائیل هدیه می دهد.

موزس، سفیر ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، گفت: “انجیل عبری تاثیرگذارترین کتاب در تاریخ است و سنگ بنای تمدن غرب را تشکیل می دهد. من از دانستن اینکه این کتاب متعلق به قوم یهود است، خوشحالم.”

این فروش بیش از 30.8 میلیون دلاری بود که برای نسخه خطی لئوناردو داوینچی در سال 1994 به عنوان گران‌قیمت‌ترین سند دست‌نویسی که تا به حال در حراج فروخته شد، پرداخت شد.

گران ترین سند تاریخی یکی از اولین چاپ های قانون اساسی ایالات متحده است که ساتبی در نوامبر 2021 آن را به قیمت 43 میلیون دلار فروخت.

Codex Sassoon یکی از تنها دو کد یا نسخه خطی است که شامل تمام 24 کتاب کتاب مقدس عبری است که تا عصر مدرن باقی مانده است.

ساتبی گفت که این کتاب به طور قابل ملاحظه ای کامل تر از کدکس حلب و قدیمی تر از کدکس لنینگراد، دو انجیل معروف عبری اولیه است.

این نسخه خطی پل طومارهای دریای مرده – که قدمت آن به قرن سوم قبل از میلاد می رسد – و شکل امروزی پذیرفته شده کتاب مقدس عبری است.

این نام به نام مالک قبلی دیوید سلیمان ساسون (1880-1942) است که مهم ترین مجموعه خصوصی متون باستانی یهودی در جهان را گردآوری کرده بود.

این سند برای اولین بار در بیش از 30 سال گذشته به حراج گذاشته شد و پیش فروش آن بین 30 تا 50 میلیون دلار برآورد شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)