قانونگذاران اتحادیه اروپا از فرانسه می خواهند سفیر چین را اخراج کند – RT World News

هفته گذشته، لو شای مبنای قانونی حاکمیت جمهوری‌های شوروی سابق را زیر سوال برد و انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت.

ده ها تن از نمایندگان پارلمان به نمایندگی از تعدادی از کشورهای اروپایی از فرانسه خواسته اند تا لو شایه سفیر چین در این کشور را برکنار کند. هفته گذشته، این دیپلمات ارشد این سوال را مطرح کرد که آیا جمهوری‌های شوروی سابق را می‌توان در چارچوب کنونی حقوق بین‌الملل به عنوان حاکمیت در نظر گرفت یا خیر – اظهار نظری که او را با چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در آب داغ قرار داد.

در نامه ای سرگشاده به کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه که توسط روزنامه لوموند در روز یکشنبه منتشر شد، 80 قانونگذار به عنوان امضا کنندگان فهرست نام بردند.

در آن، آنها از پاریس خواستند کهسفیر لو شایه را فوراً به عنوان پاسخی به رفتار کاملاً غیرقابل قبول وی پرسونا اعلام کنید.

لو با جنجال بیگانه نیست، زیرا در طول چهار سال ریاستش به عنوان تجسم سیاست خارجی قاطعانه چین، که معمولاً به عنوان دیپلماسی گرگ-جنگجو شناخته می شود، برای خود شهرت پیدا کرده است.


کشورهای بالتیک از چین توضیح می خواهند

نظر لو”نقض[s] قانون بین المللی” و یک ” را تشکیل می دهدتهدید علیه امنیت کشورهای شریک اروپایی فرانسه،نویسندگان اصرار دارند. نمایندگان مجلس همچنین این دیپلمات چینی را به اظهارات تحریک آمیز در گذشته متهم کردند. آنها به نظرات او در آگوست گذشته در مورد مردم تایوان که نیاز بهدوباره آموزش دیدهپس از اینکه چین دوباره کنترل این جزیره خودگردان را به دست گرفت.

روز شنبه، لتونی، استونی و لیتوانی اعتراض مشترکی را نسبت به آخرین اظهارنظر لو در یک کانال تلویزیونی فرانسوی ارائه کردند. سه کشور بالتیک، کاردار چینی خود را به …توضیحاتی ارائه کند.

وزارت امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در بیانیه ای بر همبستگی خود با متحدان اروپای شرقی ناتو تاکید کرد و از چین خواست موضع خود را در این زمینه روشن کند.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، به نوبه خود اظهارات نماینده پکن در پاریس را چنین توصیف کرد:غیر قابل قبول

در مصاحبه جنجالی سفیر لو مدعی شد که «کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق جایگاه مؤثری در حقوق بین الملل ندارند زیرا هیچ توافق بین المللی برای مشخص کردن وضعیت آنها به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد.

او همچنین این عقیده را مطرح کرد که کریمه در اصل روسی بوده و توسط نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی در اواسط دهه 1950 به اوکراین هدیه داده شده است.

در همین حال، سفارت چین در فرانسه تنها چند ساعت پس از ارسال آن در اوایل روز دوشنبه، متن مصاحبه لو را از حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی وی چت حذف کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در گفت‌وگو با مطبوعات تاکید کرد که پکن «به وضعیت حاکمیتی جمهوری های شرکت کننده پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی احترام می گذارد.وی همچنین تاکید کرد که چین جزو اولین کشورهایی بود که با کشورهای جدید روابط دیپلماتیک برقرار کرد.