قاضی به رئیس جمهور سابق دستور داد تا در مورد شورش ها شهادت دهد – RT World News

ژایر بولسونارو برزیلی با مهلت 10 روزه برای تسلیم شدن به بازجویی در مورد حمله به ساختمان‌های دولتی توسط هوادارانش مواجه است.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، از سوی قاضی دادگاه عالی این کشور دستور داده است در مورد نقش خود در شورش‌های 8 ژانویه که در آن معترضان به ساختمان‌های دولتی در اعتراض به شکست وی در انتخابات یورش بردند، شهادت دهد.

قاضی الکساندر دی مورائس روز جمعه حکم صادر کرد و با دادخواست دادستان ارشد برزیل موافقت کرد که مدعی بود شهادت بولسونارو خواهد بود. “ضروری” در بررسی شورش ها رئیس جمهور لولا داسیلوا، سلف خود را متهم به طراحی این خشونت ها در یک تلاش کرده است “کودتا.”

طبق دستور قاضی، بولسونارو موظف است ظرف 10 روز در برابر پلیس فدرال شهادت دهد. رئیس جمهور سابق در زمان ناآرامی ها در فلوریدا حضور داشت و بارها هرگونه ارتباطی با ناآرامی ها را رد کرد. او درست قبل از پایان دوره ریاستش در پایان دسامبر به ایالات متحده پرواز کرد و از حضور در مراسم انتقال در مراسم تحلیف لولا در اول ژانویه خودداری کرد.

بولسونارو نامزد انتخابات مجدد خود را در اکتبر از دست داد و نتیجه را به چالش کشید و مدعی شد که دستگاه های رای گیری مورد استفاده در این رقابت مستعد تقلب هستند. هزاران نفر از هواداران او ماه ها تظاهرات کردند که با نقض کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری برزیل در 8 ژانویه به اوج خود رسید.


متحد رئیس جمهور سابق از نقشه ای برای حفظ او در قدرت پرده برداری می کند

مورائس همچنین ریاست مرجع انتخاباتی برزیل را برعهده دارد و سال گذشته قدرت سخنرانی آنلاین پلیس به او داده شد. در پی این شورش، او از این قدرت برای خواستار حذف فوری اطلاعات نادرست ادعایی و درخواست برای ناآرامی در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده و به فیس‌بوک، توییتر و دیگر پلتفرم‌های اصلی دستور داده است تا حساب‌های محرک‌های مشکوک، از جمله چند تن از افراد بلندپایه را متوقف کنند. حامیان بولسونارو، قانونگذاران منتخب و روزنامه نگاران.

صدها نفر از معترضان دستگیر شده اند و تعدادی از مقامات دولتی به دلیل اعمال یا عدم عملکرد خود در جریان شورش مجازات شده اند. موراس، ایبانیس روچا، فرماندار برازیلیا را به دلیل نقص‌های امنیتی ادعایی که ممکن است به فعال کردن آشوب‌گران کمک کرده باشد، از سمت خود برکنار کرد. اندرسون تورس، وزیر سابق دادگستری و امنیت عمومی در دوره بولسونارو، به ظن بازداشت “حذف” و “همدستی.” او نیز مانند رئیس جمهور سابق در زمان ناآرامی ها در فلوریدا بود.

در اواخر ماه گذشته، بولسونارو در نهایت به برزیل بازگشت، جایی که به جز تحقیقات 8 ژانویه، با تعدادی تحقیقات دیگر نیز روبرو شد. هفته گذشته از او درباره هدایای جواهرات الماسی که در دوران قدرت دریافت کرده بود، بازجویی شد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: