فیسبوک هزاران تبلیغات سیاسی را اشتباه شناسایی کرد: مطالعه

فیسبوک هزاران تبلیغات سیاسی را اشتباه شناسایی کرد: مطالعه

فیس بوک اجازه داد بیش از 70000 آگهی سیاسی در طول مهلت قانونی 2020 اجرا شود.

پاریس، فرانسه:

بر اساس مطالعه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، فیس‌بوک ده‌ها هزار آگهی را که تحت خط‌مشی تبلیغات سیاسی خود پرچم‌گذاری شده بودند، اشتباه شناسایی کرد و هشدار داد که شکست می‌تواند منجر به دستکاری سیاسی شود.

محققان دانشگاه KU Leuven بلژیک و دانشگاه نیویورک 33.8 میلیون آگهی فیس بوک را که بین ژوئیه 2020 تا فوریه 2021 در سایت رسانه های اجتماعی پخش شده بودند، بررسی کردند.

این تیم در خلاصه ای از یافته های خود گفت: “این اولین مطالعه شناخته شده ای است که عملکرد سیستم اجرای سیاست های تبلیغات سیاسی فیس بوک را در مقیاس بزرگ و نماینده کمی می کند.”

فیس بوک شرایط سخت تری را برای تبلیغات پولی که مربوط به “مسائل اجتماعی، انتخابات یا سیاست” هستند، از جمله پست هایی که نامزدهای خاصی را تبلیغ می کنند، اعمال می کند.

تبلیغات با برچسب سیاسی در سایت با یک سلب مسئولیت نشان داده می شود که توضیح می دهد چه کسی برای آنها هزینه کرده است. تبلیغاتی که مشخص شود سیاسی هستند، زمانی که به عنوان چنین اعلام نشده‌اند، حذف می‌شوند.

اما محققان دریافتند که در 189000 مورد، زمانی که فیس بوک یک تبلیغ را بررسی کرد تا بررسی کند که آیا باید آن را سیاسی دانست یا نه، در 83 درصد موارد اشتباه بود.

این موارد شامل 117000 مورد بود که سیستم تشخیص فیس بوک نتوانست تبلیغاتی را که باید سیاسی تلقی می شد علامت گذاری کند و 40000 تبلیغاتی که به اشتباه به عنوان سیاسی پرچم گذاری شده بودند در حالی که چنین نبودند.

محققان خاطرنشان کردند که اجرای این سیاست توسط فیس بوک به شدت به شناسایی کلمات کلیدی در تبلیغات تحت یک سیستم خودکار بستگی دارد، اگرچه کارکنان نیز در تعدیل محتوا نقش دارند.

دوره مورد مطالعه شامل انتخابات در دو بازار بزرگ فیس بوک، ایالات متحده و برزیل بود، و محققان هشدار دادند که برچسب نادرست تبلیغات فرصت هایی برای دستکاری ایجاد می کند.

آنها هشدار دادند: «وقتی فیس‌بوک نتواند تبلیغ‌کنندگانی را که به درستی تبلیغات خود را سیاسی اعلام نمی‌کنند شناسایی کند، کسانی که مخرب هستند می‌توانند اطلاعات نادرست منتشر کنند.

آنها افزودند: «کاربرانی که آگهی‌ها را بدون سلب مسئولیت سیاسی می‌بینند ممکن است متوجه نشوند که قصدشان تأثیرگذاری بر آنها است».

این تیم خاطرنشان کرد که غول رسانه های اجتماعی ایالات متحده نسبت بیشتری از تبلیغات سیاسی اعلام نشده در خارج از ایالات متحده را از دست داده است.

در خلاصه تحقیق آمده است: «این پلتفرم بدترین رکورد را در مالزی داشت، جایی که 45 درصد از تبلیغات را از صفحات سیاسی یا تبلیغ‌کنندگان از دست داد.

در مقدونیه، آرژانتین، ترکیه، پرتغال، فرانسه و صربستان، فیس‌بوک از هر چهار آگهی از چنین صفحاتی که توسط نامزدها یا احزاب حمایت می‌شد، یکی را از دست داد.»

این مطالعه به دنبال انتقاد از فیس بوک به دلیل رسوایی افشاگران اخیر، از جمله اتهاماتی مبنی بر اینکه توانایی این سایت برای از بین بردن سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست به طور جدی در خارج از غرب وجود ندارد، صورت می گیرد.

در داخل ایالات متحده، فیس بوک تبلیغات سیاسی را در حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری 2020 تعلیق کرد، پس از بحث و جدل عمیق در مورد نقش این پلتفرم منتهی به انتخاب دونالد ترامپ در سال 2016.

با این حال، محققان دریافتند که فیس بوک به بیش از 70000 آگهی سیاسی در طول تعلیق سال 2020 اجازه پخش داده است.

AFP با فیس بوک تماس گرفته است تا در مورد این مطالعه نظر بدهد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)