فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پس از حادثه انفجار، مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت

نخست وزیر ژاپن پس از حادثه انفجار، مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت

فومیو کیشیدا آسیبی ندید و به زودی مبارزات انتخاباتی را از سر گرفت، از جمله توقف در ایستگاه قطار محلی.

توکیو ژاپن:

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، روز شنبه پس از تخلیه سالم از صحنه انفجار “بمب دودزا”، مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت.

این حادثه در غرب ژاپن کمتر از یک سال پس از ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن رخ داد که این کشور را تحت تأثیر قرار داد و مقامات دولتی را مجبور به تزلزل امنیتی کرد.

کیشیدا برای ایراد سخنانی در حمایت از یکی از نامزدهای حزب حاکم در شهر بود و تازه نمونه برداری از ماهی را در یک بندر محلی به پایان رسانده بود که در میان جمعیتی که برای شنیدن صحبت های او گرد آمده بودند، ناآرامی موج زد.

فیلم‌های پخش‌کننده ملی NHK نشان می‌دهد که نخست‌وزیر در حالی که فردی توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود، به عقب نگاه می‌کند و مردم از آنجا دور می‌شوند و برخی فریاد می‌کشند.

چند ثانیه بعد صدای انفجار شنیده شد و دود سفید فضا را پر کرد.

تصاویری که در رسانه‌های محلی منتشر شده، شیء نقره‌ای مانند لوله را روی زمین نشان می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست که آیا باعث انفجار و دود شده است یا خیر.

NHK گفت مردی در صحنه به ظن ممانعت از تجارت دستگیر شده است. پلیس محلی از اظهار نظر خودداری کرد.

افراد حاضر در صحنه لحظات وحشت را توصیف کردند.

یکی از زنان به NHK گفت: “من دیوانه وار دویدم، و بعد، 10 ثانیه یا بیشتر، صدای بلندی شنیده شد و بچه ام شروع به گریه کرد. من مات و مبهوت بودم، قلبم همچنان تند می تپد.”

مردی در محل به پخش کننده گفت: وقتی همه جلوی تریبون ایستادیم، یکی شروع کرد به گفتن “مقصر!” یا چیزی، یا “مواد منفجره پرتاب شد”، بنابراین همه به سرعت شروع به پراکندگی کردند.”

او گفت: «و سپس، حدود 10 ثانیه پس از دستگیری مجرم، یک انفجار رخ داد.

“بی رحمی نابخشودنی”

کیشیدا آسیبی ندید و به زودی مبارزات انتخاباتی خود را از سر گرفت، از جمله توقف در ایستگاه قطار محلی.

او گفت: “صدای انفجار شدیدی در محل سخنرانی قبلی شنیده شد. پلیس در حال بررسی جزئیات است، اما مایلم از اینکه باعث نگرانی بسیاری از مردم و ایجاد دردسر آنها شده ام، عذرخواهی می کنم.”

انتخاباتی که برای کشور ما مهم است در حال برگزاری است و ما باید با هم کار کنیم و آن را دنبال کنیم.»

او همچنین قرار بود بعدازظهر شنبه در ایستگاهی در چیبا در شرق توکیو ظاهر شود.

هیروشی موریاما، رئیس استراتژی انتخاباتی حزب حاکم لیبرال دموکرات، به NHK گفت: «اینکه چنین چیزی در میانه یک مبارزات انتخاباتی که پایه و اساس دموکراسی را تشکیل می دهد، اتفاق افتاد، مایه تاسف است. این یک جنایت غیرقابل بخشش است.

امنیت در رویدادهای کمپین محلی در ژاپن می تواند نسبتاً آرام باشد، در کشوری که جرایم خشن کم و قوانین سختگیرانه اسلحه وجود دارد.

اما این کشور پس از ترور آبه که هنگام سخنرانی در یک رویداد مبارزاتی در جولای 2022 به ضرب گلوله کشته شد، امنیت را در اطراف سیاستمداران تقویت کرد.

بنا بر گزارش ها، قاتل ادعایی او، تتسویا یاماگامی، او را به دلیل ارتباطش با کلیسای اتحاد هدف قرار داد و این حادثه باعث افشای ارتباط بین فرقه و شخصیت های سیاسی در ژاپن شد.

بر اساس گزارش‌ها، یاماگامی به خاطر کمک‌های بزرگ مادرش به گروهی که باعث ورشکستگی خانواده شده بود، از این فرقه عصبانی بود.

رئیس آژانس پلیس ملی ژاپن و رئیس پلیس محلی پس از ترور آبه پس از تأیید “کاستی” در امنیت رهبر سابق ژاپن از سمت خود استعفا دادند.

این تحقیقات سیستمی را مورد انتقاد قرار داد که بر اساس آن پلیس محلی مسئولیت امنیت بازدید از مقامات ارشد را بر عهده داشت.

در پایان این گزارش آمده است که با امنیت مناسب، «احتمال زیادی وجود دارد که بتوان از این حادثه جلوگیری کرد».

این رویداد در حالی رخ می دهد که وزرای انرژی و آب و هوا گروه هفت در شهر شمالی ساپورو تشکیل جلسه می دهند و یک روز قبل از ورود وزرای خارجه گروه 7 به کارویزاوا در ناگانو برای گفت وگو می شود.

ژاپن میزبان نشست سران گروه هفت ماه آینده در هیروشیما خواهد بود.

جان کری، فرستاده آمریکا در ساپورو گفت که او در مورد این حادثه مطلع نشده است.

او گفت: “من عمیقا نگران خواهم بود. او یک دوست شخصی و همچنین کسی است که من او را بسیار تحسین می کنم.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)