فرمان طالبان می گوید که هیچ کس نمی تواند زنان را مجبور به ازدواج کند، در مورد آموزش سکوت می کند

فرمان طالبان می گوید که هیچ کس نمی تواند زنان را مجبور به ازدواج کند، در مورد آموزش سکوت می کند

این فرمان به وزارت فرهنگ و اطلاعات دستور داده است که مطالبی در مورد حقوق زنان منتشر کند. فایل

پذیرش – پذیرفته شدن:

طالبان روز جمعه فرمانی را به نام رهبر خود صادر کرد و به وزارتخانه های افغانستان دستور داد تا در مورد حقوق زنان “اقدام جدی” انجام دهند، اما به دسترسی دختران به مدارس اشاره ای نکردند.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که اسلام گرایان در اواسط ماه اوت قدرت را به دست گرفتند و در حالی که آنها به دنبال بازگرداندن دسترسی افغانستان به میلیاردها دلار دارایی و کمک هستند، زمانی که رژیم قبلی و تحت حمایت غرب در مراحل پایانی خروج نظامی ایالات متحده سقوط کرد، به حالت تعلیق درآمد.

در این فرمان به نقل از هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی کشور، آمده است: «رهبری امارت اسلامی به همه سازمان‌های مربوطه دستور می‌دهد تا اقدامات جدی برای اجرای حقوق زنان انجام دهند.

این فرمان بر ازدواج و حقوق زنان بیوه تاکید می‌کند و می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند زنان را با اجبار یا فشار مجبور به ازدواج کند» و زن بیوه از سهم ثابت و نامشخصی از ارث شوهرش برخوردار است.

این وزارتخانه به وزارت فرهنگ و اطلاعات دستور می دهد تا مطالبی را در مورد حقوق زنان “برای جلوگیری از … سرکوب مداوم” منتشر کند.

احترام به حقوق زنان بارها توسط اهداکنندگان کلیدی جهانی به عنوان شرط بازگرداندن کمک ها ذکر شده است.

در این فرمان هیچ اشاره ای به آموزش متوسطه دختران – که برای میلیون ها نفر به حالت تعلیق درآمده است – یا اشتغال زنانی که از بازگشت به مشاغل در بخش دولتی منع شده اند، نشده است.

حقوق زنان در دوره قبلی قدرت طالبان که از سال 1996 تا اواخر سال 2001 ادامه داشت، به شدت محدود شد.

زنان مجبور به پوشیدن برقع پوشیده شده بودند، فقط اجازه خروج از خانه را به همراه یک همراه مرد داشتند و از کار و تحصیل منع می شدند.

آخوندزاده از زمانی که در سال 2016 به مقام رهبری رسید، پس از کشته شدن سلفش در حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده، چهره عمومی بسیار پایینی را حفظ کرده است.

طالبان در 30 اکتبر یک فایل صوتی 10 دقیقه ای را منتشر کردند که ادعا می شد در آن روز در مدرسه ای در جنوب قندهار سخنرانی می کرد.

اما برخی از تحلیلگران معتقدند که او ممکن است یک یا چند سال پیش کشته شده باشد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)