فرستادگان کانادایی می گویند اتاوا با بحران «سندرم هاوانا» برخورد نادرست کرد و نزدیک به 30 میلیون خسارت دریافت کرد

فرستادگان کانادایی می گویند اتاوا با بحران «سندرم هاوانا» برخورد نادرست کرد و نزدیک به 30 میلیون خسارت دریافت کرد

سفارت کانادا در هاوانا (AFP)

پس از پست های شغلی به کوبا، آنها از سردردهای خشونت آمیز، مشکلات بینایی و حالت تهوع شکایت کردند – نزدیک به 20 دیپلمات کانادایی ادعا می کنند که دولت آنها آنها را شکست داده و دیگرانی که می گویند تا به امروز قربانی “سندرم هاوانا” مرموز شده اند.

به طور رسمی، مقامات کانادایی 14 مورد از این بیماری غیرقابل توضیح را شناسایی می کنند که آخرین مورد آن در دسامبر 2018 ثبت شده است.

اما دیپلمات های آسیب دیده، که از دولت در اتاوا به دلیل طولانی شدن زمان تخلیه آنها و ارائه خدمات درمانی به آنها شکایت می کنند، می گویند که این تعداد نزدیک به 30 نفر است و در حال افزایش است.

پل میلر، یک وکیل در تورنتو که به نمایندگی از 18 دیپلمات کانادایی که بیش از 28 میلیون دلار کانادا به عنوان غرامت و سود ادعا می کنند، به خبرگزاری فرانسه گفت که همچنان از قربانیان ادعایی تماس می گیرد.

او گفت: «ما چند مورد بسیار جدید از سال 2021 داریم.

یک منبع نزدیک به این پرونده به خبرگزاری فرانسه گفت که در سال جاری دو گزارش منتشر شد مبنی بر اینکه دیپلمات‌هایی که مجبور به پایان دادن به سفرهای خود در هاوانا شده‌اند، زودتر از موعد مقرر پس از مشاهده علائم، به پایان می‌رسانند.

مواردی از این مصیبت گیج‌کننده که در رسانه‌ها «سندرم هاوانا» نامیده می‌شود، برای اولین بار در سال 2016 در کوبا ظاهر شد.

دیپلمات‌هایی از ایالات متحده و کانادا که برخی از آنها ادعا می‌کردند در هنگام شروع علائم صداهای بسیار بلند شنیده‌اند، شروع به شکایت از میگرن، سرگیجه و حالت تهوع کردند.

در برخی، ضایعات مغزی تشخیص داده شد.

بعداً مواردی نیز در میان دیپلمات‌های چین، آلمان، استرالیا، روسیه، استرالیا و حتی واشنگتن گزارش شد.

“ارتعاشات عجیب و غریب”

یک فرستاده سابق کانادا که به مدت چهار سال در کوبا زندگی می کرد، از بیدار شدن در یک روز صبح در سال 2017 که از سرگیجه و “خونریزی بد بینی” رنج می برد، گفت.

او که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «از کودکی خونریزی از بینی نداشتم. او گفت که علائم بدتر شد و “من متوجه شدم که در آن زمان قادر به ادامه کار نبودم، بنابراین همان موقع بود که ترک کردم.”

یکی دیگر گفت که او تنها چند هفته پس از ورود به هاوانا در سال 2017 شروع به “احساس ارتعاشات عجیب و غریب در گوش من تقریباً در همان ساعت هر شب” کرد و متوجه بدتر شدن بینایی که قبلاً عالی بود، شد.

او گفت: “من هرگز عینک نداشتم، هیچ مشکل بینایی نداشتم و از کوبا تا آنجا که ممکن است مجبورم از عینک سبز رنگ استفاده کنم و حتی در آن زمان چشمانم گاهی تار می شود.”

“هیستری جمعی”

چندین فرضیه برای توضیح علائم ارائه شده است – از سلاح های الکترونیکی که احتمالاً توسط رقیب آمریکایی مانند روسیه استفاده می شود تا هیستری جمعی ناشی از استرس یا اثرات حشره کش ها.

هیچ نتیجه قطعی وجود ندارد و مقامات کوبا وجود چنین سندرمی را رد می کنند.

در ماه سپتامبر، یک هیئت کارشناسی متشکل از 16 نفر که توسط دولت کمونیستی تشکیل شد، گزارشی ارائه کرد که می‌گفت این ادعاها از نظر علمی قابل قبول نیستند.

در این بیانیه آمده است: «نه پلیس کوبا، نه اف‌بی‌آی و نه پلیس سواره سلطنتی کانادا، با وجود تحقیقات شدید، شواهدی مبنی بر «حمله» به دیپلمات‌ها در هاوانا کشف نکرده‌اند.

در واشنگتن، پرونده هنوز بسته نشده است.

در اوایل این ماه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، متعهد شد که موضوع را “به ته” بپردازد و دو فرستاده کهنه کار را برای هماهنگ کردن پاسخ و اطمینان از دریافت مراقبت های پزشکی مناسب برای هرکسی که علائم را گزارش می کند، منصوب کرد.

بدون کمک

دیپلمات های آسیب دیده کانادایی می گویند که به شکایات آنها با همان سطح فوریت رسیدگی نشده است.

یکی از آنها گفت: “من فکر می کنم بزرگترین شکایت ما این است که هیچ نوع کمکی به ما پیشنهاد نشده است.”

یکی دیگر، که گفت به او دستور داده شده که در مورد نگرانی های سلامتی خود با هیچکس، حتی پرسنل پزشکی صحبت نکند، گفت: “فکر می کنم کانادا خیلی مایل نبود که بگوید: “بله دیپلمات های ما… تحت تاثیر قرار گرفته اند”. فکر می کنم آنها این موضوع را در اولویت قرار دادند. رابطه با کوبا بر سر مردم خود.”

در حالی که روابط کوبا با ایالات متحده به شدت متشنج است، جدا از دوره کوتاه تنش زدایی بین سال های 2014 و 2016، روابط این جزیره با کانادا گرم است.

اتاوا از زمان انقلاب به رهبری فیدل کاسترو در سال 1959 هرگز روابط خود را قطع نکرده است و از نظر تاریخی منبع اصلی گردشگران به این جزیره است.

میلر موافقت کرد که رفتار با قربانیان احتمالی آمریکایی و کانادایی “بسیار متفاوت” بود.

در اینجا (در اتاوا)، دولت گفت: “ما هر کاری برای مراقبت از دیپلمات های خود انجام خواهیم داد.” آنها نکرده اند.”

وزارت امور خارجه کانادا در پاسخی کتبی به خبرگزاری فرانسه گفت که “سلامت، ایمنی و امنیت کانادایی ها را بسیار جدی می گیرد” و “به نظارت بر سلامت و ایمنی کارکنان دیپلماتیک خود در هاوانا ادامه می دهد.”

در ژانویه 2019، کانادا اعلام کرد که کارکنان خود را در سفارت به دلیل علائم غیرقابل توضیح به حدود نصف کاهش داده است، اما از آن زمان شروع به افزایش تعداد کرده است و انتظار دارد به زودی به پرسنل کامل بازگردد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)