غول غول پیکر در صحرای عربستان، با حسن نیت، ولیعهد محمد بن سلمان

غول غول پیکر در صحرای عربستان، با حسن نیت، ولیعهد محمد بن سلمان

جشنواره چهار روزه موسیقی الکترونیک به نام MDL Beast Soundstorm توسط دولت تایید شد.

مهمانی در صحرای عربستان مانند هر هیاهوی دیگری به نظر می رسید تا اینکه موسیقی برای اذان اسلامی متوقف شد و شرکت کنندگان با شلوار جین پاره پاره و چکمه های رزمی در سکوت ایستادند.

پانزده دقیقه بعد — واجبات دینی به پایان رسید — هزاران نفر از مهمانان به کار خود بازگشتند. مردان و زنان در کشوری که پنج سال پیش غیرقابل تصور بود، با رها رقصیدند.

جشنواره موسیقی الکترونیک در عربستان سعودی این آخر هفته تغییراتی را که در این پادشاهی محافظه کار تحت رهبری ولیعهد جنجالی آن، محمد بن سلمان رخ می دهد، برجسته کرد. تنها در چند سال، شاهزاده ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد، تفکیک جنسیتی را کاهش داد و پلیس مذهبی را که در خیابان‌ها پرسه می‌زدند و رستوران‌هایی را که موسیقی پخش می‌کردند، تنبیه می‌کرد، بی‌اعتنایی کرد.

در مقابل، فستیوال چهار روزه به نام MDL Beast Soundstorm توسط دولت تأیید شد و شامل اجرای دی جی های جهانی مانند Tiesto و Armin van Buuren بود. سازمان دهندگان می گویند که بیش از 180000 نفر در شب افتتاحیه شرکت کردند و با تغییر شکل پادشاهی، مرزها را کنار زدند.

شاهزاده فهد آل سعود، یکی از اعضای خانواده سلطنتی و کارآفرینی که با ژاکتی با طرح‌های روانگردان و خط چشم درخشان حضور داشت، گفت: «به ما اجازه پیشرفت دهید، به ما اجازه دهید خودمان را به گونه‌ای که احساس می‌کنیم مناسب باشیم، معرفی کنیم. ما بسیار مشتاق هستیم که بخشی از جامعه بین‌المللی باشیم، اما نمی‌توانیم هر بار که تلاش می‌کنیم پیشرفت کنیم، خفه شویم، زیرا شبیه آن چیزی نیست که می‌خواهید ببینید.»

در واقع، این جشنواره بخشی از ماه سرگیجه‌آوری بود که در آن عربستان سعودی میزبان یک مسابقه فرمول یک، دو دوسالانه هنری جداگانه و دیدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بود. همه اینها بر این واقعیت تأکید داشت که هرگونه طرد شدن در صحنه جهانی تا حد زیادی برای شاهزاده محمد که پس از قتل جمال خاشقجی منتقد دولت در سال 2018 توسط عوامل سعودی در استانبول با اعتراض جهانی روبرو شد، گذشت.

برنامه های شاهزاده برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت مستلزم توسعه بخش های جدید مانند سرگرمی و گردشگری است. و پس از بستن مرزهای پادشاهی در طول بیشتر همه‌گیری ویروس کرونا، به نظر می‌رسد مقامات مشتاق جبران زمان از دست رفته هستند – حتی در شرایطی که نوع omcron این ویروس باعث افزایش موارد ابتلا در کشورهای دیگر می‌شود.

در یک جشنواره بین‌المللی فیلم اخیر در جده، زنان با لباس‌های آستین‌دار روی فرش قرمز پوشیدند و مردی آشکارا دگرباش به نام آدام علی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. سوپر مدل بریتانیایی نائومی کمپبل در حالی که روی زمین در مقابل یک غذای سنتی عربستانی نشسته بود و با دستانش غذا می خورد عکس گرفت.

عبدالله الغامدی، 29 ساله، که در راوی آخر هفته شرکت کرد، شگفت زده شد: “اکنون همه چیز اینجاست و دنیا به سراغ ما آمده است.” “واقعاً اتفاقات زیادی وجود دارد که شما نمی دانید کجا بروید.”

فرهنگ عجیب و غریب

صحنه های جشنواره موسیقی افراطی ترین صحنه های دیگر بود. زنان استایل خود را به رخ می کشند و از شلوارهای تنگ گرفته تا روپوش های قد بلند و چادرهای صورت می پوشند. مردان مست در میان جمعیتی که با رایحه متمایز ماری جوانا معطر شده بودند، در کنار نمایش محدود اما قابل توجه فرهنگ دگرباشان محلی، برخورد کردند. الکل و همجنس گرایی هنوز در عربستان سعودی غیرقانونی است، اما این رویداد فضایی شبیه به کارناوال ایجاد کرد و فضا را برای آزمایش محدودیت ها باز کرد.

هر صدای انتقادی عمدتاً ساکت بود. در دوران شاهزاده محمد، گشایش اجتماعی عربستان سعودی با سرکوب مخالفان داخلی همراه بوده است. پس از بازگشت به این واقعیت، مقامات هر رویداد بزرگ دیگری را در ریاض “برای نگهداری” در طول مدت جشنواره تعطیل کردند و جوک های طعنه آمیزی در مورد اینکه دولت مردم را مجبور به شرکت در آن می کند، برانگیخت.

اما برای ابراهیم فهد، دانشجوی ۲۱ ساله گردشگری و مهمان‌نوازی، این جشنواره آرزویی بود که مدت‌ها انتظارش را می‌کشید.

او گفت: “من حتی نمی توانم احساساتم را توصیف کنم.” “قبل از اینکه موسیقی در عربستان سعودی باز شود، برای دیدن هنرمندانی مانند The Chainsmokers به ​​سفر می رفتم. اکنون می توانم در خانه بمانم، زیرا آنها اینجا هستند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)