عمران خان می گوید روز شرم برای پاکستان در حالی که مرد سریلانکایی لینچ شده است

عمران خان در حالی که مرد سریلانکایی لینچ شده می گوید: «روز شرم برای پاکستان»

اجازه ندهید اشتباه شود همه کسانی که مسئول هستند با شدت کامل قانون مجازات خواهند شد: عمران خان

لاهور:

پلیس تایید کرد که یک مدیر کارخانه سریلانکایی در پاکستان در روز جمعه توسط گروهی از مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

معدود مسائلی در پاکستان به اندازه توهین به مقدسات و اهانت به اسلام می تواند باعث افزایش اعتراضات و تحریک لینچ شود.

عمران خان، نخست وزیر، گفت که شخصاً بر تحقیقات در مورد “حمله هولناک هوشیارانه” که او همچنین آن را “روز شرم برای پاکستان” نامید، نظارت خواهد کرد.

وی در پیامی توئیتری نوشت: «بگذارید اشتباهی رخ ندهد، همه مسئولین با شدت کامل قانون مجازات خواهند شد.

حادثه روز جمعه در سیالکوت، در حدود 200 کیلومتری (125 مایلی) جنوب شرقی اسلام آباد پایتخت رخ داد.

چندین کلیپ ویدیویی وحشتناک که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که یک اوباش قربانی مستعد را در حالی که شعارهایی علیه توهین به مقدسات سر می دهند، کتک می زند.

کلیپ‌های دیگر نشان می‌دهد که جسد او در آتش سوخته است، و همچنین بقایای واژگون شده خودرویی که گفته می‌شود متعلق به او است.

بسیاری از اوباش هیچ تلاشی برای پنهان کردن هویت خود نکردند و برخی در مقابل جسد در حال سوختن سلفی گرفتند.

حسن خاور، سخنگوی دولت پنجاب به خبرنگاران در لاهور گفت که پلیس تاکنون 50 نفر را دستگیر کرده است.

او گفت: «تصاویر دوربین‌های مداربسته با دقت در حال بررسی است زیرا به ما دستور داده شده است تا ظرف 48 ساعت تحقیقات را تکمیل کنیم.

شعارهایی که در ویدئوهای رسانه های اجتماعی سر داده می شود، همان شعارهایی بود که توسط حامیان تحریک لبیک پاکستان (TLP) – یک حزب ضد توهین به مقدسات – استفاده می شد.

TLP در گذشته کشور را با اعتراضات فلج کرده است، از جمله یک کمپین ضد فرانسه پس از آن که مجله طنز مستقر در پاریس در سال گذشته کاریکاتورهایی را که پیامبر اسلام را به تصویر می کشد، بازنشر کرد.

این تنها ماه گذشته ممنوع شد و رهبر آن پس از دوره دیگری از ناآرامی های مدنی که در آن هفت افسر پلیس کشته شدند، از بازداشت آزاد شد.

این حزب تنها در پنج سال گذشته شاهد افزایش قدرت خود در پاکستان بوده و فصل جدیدی را در رویارویی مرگبار این کشور با افراط گرایی باز کرده است.

روز یکشنبه هزاران نفر پس از آنکه از مأموران خواستند مردی را که متهم به سوزاندن قرآن بود تحویل دهند، یک پاسگاه پلیس را در استان خیبر پختونخوا به آتش کشیدند.

در آوریل 2017، یک گروه خشمگین، دانشجوی دانشگاه مشعل خان را زمانی که متهم به ارسال محتوای توهین آمیز آنلاین شده بود، لینچ کردند.

یک زوج مسیحی در سال 2014 پس از متهم شدن دروغین به هتک حرمت به قرآن، در کوره ای در پنجاب سوزانده شدند.

یک مقام ارشد پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفت که اسلام آباد با دیپلمات های سریلانکا در مورد این حادثه در تماس بوده است “و به آنها اطمینان داده است که همه کسانی که در این جنایت شنیع دست داشته اند به دست عدالت سپرده خواهند شد”.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که اتهامات توهین به مقدسات اغلب می‌تواند برای حل و فصل انتقام‌جویی‌های شخصی مورد استفاده قرار گیرد و اقلیت‌ها عمدتاً هدف قرار می‌گیرند.

عفو بین‌الملل جنوب آسیا در توئیتی با هشتگ «سیالکوت» که در پاکستان مرسوم بود، گفت: «رویداد امروز بر فوریت‌هایی تأکید می‌کند که محیطی را که سوء استفاده می‌کند و جان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد باید اصلاح شود».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)