عمران خان: حاکم کشور خلیج به من درباره “توطئه” فرمانده ارتش هشدار داد

عمران خان: حاکم کشور خلیج به من درباره

عمران خان سال گذشته از سمت نخست وزیری پاکستان برکنار شد. (فایل)

لاهور، پاکستان:

یک سال پس از برکناری خود از سمت نخست وزیری پاکستان، عمران خان روز دوشنبه گفت که سال گذشته توسط حاکم یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به وی هشدار داده شده بود که ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده وقت ارتش در حال توطئه برای سرنگونی دولتش است.

سال گذشته در ماه آوریل، خان به عنوان نخست وزیر پاکستان برکنار شد و دولت او از طریق یک طرح عدم اعتماد توسط احزاب مخالف به رهبری حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) به پارلمان سرنگون شد.

روز یکشنبه، خان، که رئیس تحریک انصاف پاکستان است، کاغذ سفیدی درباره عملکرد یک ساله ائتلاف تحت رهبری PML-N منتشر کرد و آن را بدترین در تاریخ این کشور خواند.

قبل از طرح عدم اعتماد علیه من در آوریل سال گذشته، حاکم یک کشور خلیج فارس به من گفت که ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش من علیه دولت من توطئه می‌کند تا تمدید خود را (از PML-N و متحدانش) دریافت کند. خان ادعا کرد که باجوا طراح این توطئه بود.

او از باجوا انتقاد کرد که پاکستان را صرفاً به خاطر تمدیدش که علیرغم وعده (نخست وزیر) شهباز شریف نتوانست به دست آورد، ویران کند.

خان گفت: “موضوعات بعداً نشان داد که توطئه سرنگونی دولت من توسط ایالات متحده طراحی نشده است. ژنرال باجوا، نماینده سابق ایالات متحده، حسین حقانی را استخدام کرد تا تبلیغات کند که ژنرال باجوا طرفدار آمریکا و عمران خان ضد آمریکا است.”

پس از برکناری، خان ابتدا ایالات متحده را به دلیل ایفای نقش در سرنگونی دولتش مقصر دانست.

با این حال، بعداً او ژنرال باجوا را مسئول “توطئه” دانست که منجر به برکناری وی شد. ژنرال باجوا ماه ها قبل از بازنشستگی در نوامبر سال گذشته، بارها گفته بود که به دنبال تمدید دیگری در خدمت نیست. وی همچنین تصریح کرد که ارتش پاکستان تصمیم گرفته است از سیاست این کشور فاصله بگیرد.

در حالی که خان به طور دقیق نام هیچ یک از رهبران خلیج فارس را نبرد، ماه گذشته گفت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنان با او در تماس است.

خان درباره وضعیت کنونی دولت شهباز شریف، نخست وزیر، گفت که دولت تحت رهبری PML-N اقتصاد را ویران کرد، آزادی بیان و رسانه ها را مورد حمله قرار داد و محدودیت هایی را از طریق “افراد ناشناس” اعمال کرد که اشاره ای به سازمان های اطلاعاتی قدرتمند است.

وی همچنین از ممنوعیت سخنرانی و مصاحبه رسانه ای خود صحبت کرد.

خان گفت که در طول حکومت یک ساله خود، دولت ائتلافی به رهبری PML-N نیز با شکنجه رهبران و کارگران حزب تحریک انصاف، حقوق اساسی مردم را هتک حرمت کرد.

در پیام خود در هنگام انتشار وایت پیپر، این بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، گفت که پیامش به “رئیس تمام قدرت ارتش ژنرال عاصم منیر” و رهبر عالی حزب مسلم لیگ، نواز شریف، مبنی بر اینکه بزرگترین حزب سیاسی پاکستان را نمی توان درهم شکست. با «تاکتیک های خشونت، شکنجه و آزار و اذیت».

او گفت که امروز پاکستان تحت “طرح لندن” ساخته شده توسط قدرتمندان (سازمان نظامی) با نواز شریف اداره می شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)