عمران خان “به طور فزاینده ای در محاصره، منزوی” با سرکوب ارتش پاکستان

عمران خان به طور فزاینده ای در محاصره، منزوی شدن با سرکوب ارتش پاکستان

توانایی خان برای برقراری ارتباط با دنیای خارج و حمایت مارشال در حال حاضر از بین رفته است.

عمران خان که در خانه مستحکم خود در پارک لوکس زمان در لاهور محصور شده است، در حالی که ارتش پاکستان به سرکوب گسترده حزب سیاسی نخست وزیر سابق دامن می زند، به طور فزاینده ای محاصره و منزوی به نظر می رسد.

در پی حملات بی‌سابقه علیه املاک نظامی و اعتراضات گسترده پس از زندانی شدن کوتاه خان در اوایل ماه جاری، بیش از 10000 نفر از افراد مرتبط با تحریک انصاف پاکستان یا جنبش عدالتخواهی در یورش‌های پلیس دستگیر شدند. چند تن از رهبران برجسته اکنون در زندان هستند و بیش از دوجین تن از نیروهای قدرتمند حزب تحریک انصاف این هفته حزب را ترک کردند.

ارتش و دولت به طور علنی می گویند که آنها هر کسی را که به اموال دولتی حمله کرده است، بازخواست می کنند. به گفته دو نفر از افراد آشنا با تفکرات ارتش، اما در پشت پرده، این موضوع وجود دارد که محبوبیت خان بی‌نظیر است و حزب او باید حداکثر قبل از انتخابات در ماه اکتبر کاهش یابد.

خان اکنون در معرض خطر سرنوشتی مشابه با نخست وزیران قبلی است که در پی جنگ قدرت با ژنرال های پاکستانی زندانی، تبعید یا اعدام شده اند. اگرچه حمایت ارتش به طور گسترده در به قدرت رسیدن خان در آخرین انتخابات ملی در سال 2018 اعتبار داشت، اما وضعیت مخمصه فعلی او ناشی از تلاش های او برای به هم زدن سلسله مراتب نظامی است – خط قرمزی برای قدرتمندترین نهاد پاکستان که مستقیماً کشور مجهز به سلاح هسته ای را کنترل می کند. برای بسیاری از تاریخ پس از استقلال.

عایشه صدیقه، کارشناس ارشد در کینگز کالج لندن و کارشناس ارتش پاکستان، گفت: در حال حاضر، «این پایان راه عمران خان است». سوال اینجاست که آیا آنها می توانند پایگاه حمایتی او را از بین ببرند؟

توانایی خان برای برقراری ارتباط با دنیای خارج و حمایت مارشال در حال حاضر از بین رفته است. روز چهارشنبه، اینترنت اقامتگاه او در لاهور قبل از تماس برنامه ریزی شده با قانونگذاران بریتانیایی که نگران وضعیت وخیم سیاسی، اقتصادی و امنیتی پاکستان بودند، ناگهان قطع شد. زلفی بخاری، یکی از دستیاران نزدیک خان، به بلومبرگ نیوز گفت که پلیس همچنین بیشتر خودروهای زرهی وی را ترکیب کرده و حرکات وی را محدود کرده است.

روز جمعه، یک گزارش خبری گفت که خان و همسرش در لیست پرواز ممنوع قرار گرفته اند و از خروج از کشور منع شده اند. نخست وزیر سابق در اواخر سال گذشته از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

ارتش پاکستان به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

از زمان برکناری خود از نخست‌وزیری در سال گذشته و پس از رای عدم اعتماد پارلمان، خان به‌طور بی‌وقفه برای انتخابات جدید مبارزه کرده است. او ائتلاف ناتوان به رهبری نخست وزیر شهباز شریف را – که به نظر می رسد با وجود اینکه برادرش زمانی در یک کودتا از قدرت برکنار شده بود، بیشتر از ارتش پیروی می کند – به عنوان یک نیروی فاسد احزاب سلسله خود خدمت می خواند.

کیفیت کاریزماتیک و همه‌جانبه خان، پیروزی‌های گذشته در کریکت و استقبال جدیدتر از دین پارسا – علی‌رغم تربیت نخبه‌ای و سبک زندگی بازی‌بوی قبلی‌اش – باعث شده است که محبوبیت او در سراسر جامعه پاکستان از جمله بسیاری از افراد درجه یک ارتش افزایش یابد. نظرسنجی منتشر شده توسط گالوپ در اوایل سال جاری نشان داد که محبوبیت خان در ماه فوریه از 36 درصد در ژانویه سال گذشته به 61 درصد افزایش یافت، در حالی که محبوبیت شریف از 51 درصد در آن زمان به 32 درصد کاهش یافت.

این یک معضل بزرگ برای نیروهای نظامی است. به گفته تیم ویلاسی-ویلسی، دستیار ارشد موسسه Royal United Services برای مطالعات دفاعی و امنیتی در لندن، خان در انتخاباتی با قاطعیت پیروز خواهد شد و هیچ «جایگزین معتبری» برای ارتش وجود ندارد.

با توجه به اینکه بیش از 240 میلیون نفر پاکستان با تورم بی سابقه دست و پنجه نرم می کنند و این کشور به دلیل توقف مذاکرات کمک مالی با صندوق بین المللی پول در آستانه نکول قرار دارد، بعید است که ارتش بتواند دولت منتخب را از بین ببرد و کنترل مستقیم را در دست بگیرد. آخرین رهبر کودتای پاکستان، ژنرال پرویز مشرف، پانزده سال پیش به عنوان شخصیتی عمیقاً نامحبوب و کاهش یافته از قدرت کنار رفت.

روپیه پاکستان در این ماه به پایین ترین رقم 299 در هر دلار سقوط کرد، در حالی که اوراق قرضه دلاری در سطوح پریشان معامله می شوند. این ارز در سال جاری حدود 20 درصد از دست داده است که در بین بدترین عملکردها در جهان قرار دارد.

ویلاسی ویلسی گفت: «مشکل ارتش این است که هر اقدامی علیه عمران بر محبوبیت او می افزاید. همچنین می‌تواند منجر به تفرقه بین فرماندهان سپاه شود که نگران دور کردن ارتش از مردم هستند – ارتش بدون شک گزینه‌های مداخله‌ای به جز کودتا، از جمله به تعویق انداختن انتخابات را در نظر خواهد گرفت.»

رابطه خان با ارتش همیشه آن قدر پر از تنش نبود. پس از به قدرت رسیدن، او آشکارا پذیرفت که نیروهایی که از بودجه دفاعی بیش از حد و منافع تجاری گسترده در سراسر پاکستان برخوردار هستند، نقشی در اداره کشور دارند. اما این رابطه در سال 2021 آغاز شد زیرا لفاظی های ضد آمریکایی خان، کشور را از ایالات متحده دورتر کرد زیرا اقتصاد بدتر شد و اسلام آباد را به روسیه و چین نزدیک کرد.

در نهایت، تلاش خان برای کنترل ترفیعات نظامی بود که تنش ها را تشدید کرد. او به طور علنی با انتخاب قمر جاوید باجوا، رئیس وقت ستاد ارتش برای ریاست سازمان مخوف جاسوسی پاکستان مخالفت کرد و از یکی از متحدان خود برای ماندن در این سمت حمایت کرد. باجوا در نهایت به راه خود رسید، اما این حادثه بذر را برای برکناری خان کاشت.

روابط پرتنش

فرزانه شیخ، یکی از همکاران در لندن گفت: «او با تلاش دوباره برای مداخله و مداخله در امور انتصابات نظامی اشتباه محاسباتی کرد – البته این، مانند گذشته، تنها حوزه ای است که نگهبانان ارتش با حسادت به عنوان امتیاز خود از آن محافظت می کنند. موسسه تحقیقاتی چتم هاوس این یک روال آشنا است، ما قبلاً اینجا بوده‌ایم. احزاب دیگر نیز تحت فشار نهادهای نظامی متلاشی و متلاشی شده‌اند.»

رابطه او با جانشین باجوا، ژنرال عاصم منیر نیز پرتنش بود. خان به عنوان نخست وزیر، منیر را از نقش رئیس اطلاعات کنار گذاشته بود. خان اخیراً با مقصر دانستن ناآرامی‌های اخیر به خاطر میل منیر به قدرت، مسائل را شعله‌ور کرد و روز دوشنبه وضعیت پاکستان را به ظهور آدولف هیتلر در دهه 1930 تشبیه کرد.

ساعاتی پس از اینکه دولت این هفته اعلام کرد که در حال بررسی ممنوعیت PTI خود به دلیل حملات به دفاتر و ساختمان‌های نظامی است، خان لحن آشتی‌جویانه‌تری داشت. او پیشنهاد مذاکره با دولت شریف و ارتش را داد و گفت که آماده تشکیل کمیته ای برای گفتگو با “هرکسی که امروز در قدرت است” است.

بخاری، دستیار خان، گفت: «آنچه مهم است این است که گفتگوی سیاسی بین همه وجود داشته باشد. سپس در مرحله ای، دو فرد قدرتمند کشور، رئیس ستاد ارتش و عمران خان، باید بنشینند و در مورد راه پیش رو صحبت کنند.»

هر گونه چنین مذاکره ای برای خان احتمالا اکنون از موضع ضعف نسبی ناشی می شود. پس از حملات به اموال ارتش و خانه های افسران، همدردی عمومی با ارتش افزایش یافته است.

در شهر بندری کراچی، مرکز تجاری پاکستان، بنرها و پوسترهای عظیم – برخی از آنها کل ساختمان های چند طبقه را پوشانده اند – “زنده باد پاکستان” و “زنده باد سرباز”. برخی دیگر منیر را در کنار افسرانش نشان می دهند. انجمن‌های تجاری تجمعاتی را در حمایت از نیروهای مسلح برگزار کرده‌اند، در حالی که ستارگان تلویزیون و سینما در شبکه‌های اجتماعی عشق و حمایت خود را از ارتش اعلام کرده‌اند.

بر اساس سندی که PTI به اشتراک گذاشته است، 16 نفر متهم به مشارکت در خشونت هایی که ساختمان های ارتش را هدف قرار داده بودند، به دادگاه های نظامی تحویل داده شده اند.

به گفته مدیحه افضل، یکی از اعضای مؤسسه بروکینگز در واشنگتن، تاکتیک‌ها علیه خان «برگی از کتاب بازی معمول ارتش» در برخورد با سیاستمداران و احزاب مخالف است.

او گفت: “اگر این تاریخ با قاطعیت ارتش تکرار می شود، برای عمران خان، حزب او یا دموکراسی پاکستان خوب به نظر نمی رسد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)