علی بابا زنی را که رئیس خود را متهم به تجاوز جنسی در #شکست من هم کرده بود اخراج کرد

علی بابا زنی را که رئیس خود را متهم به تجاوز جنسی در #شکست من هم کرده بود اخراج کرد

علی بابا در ماه های اخیر موضع سختی را در برابر افشای اطلاعات مرتبط با این پرونده اتخاذ کرده است.

هلدینگ گروه علی بابا، زنی را اخراج کرد که یک مدیر را به تجاوز جنسی متهم کرد، اقدامی غافلگیرکننده که تنها چند ماه پس از اعتراف رهبر تجارت الکترونیک چین به بی نظمی پاسخ اولیه خود به این اتهام صورت گرفت.

کارمندی با نام مستعار ژو به داهه دیلی علی بابا گفت که او را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست در ماه آگوست در مورد تجاوز جنسی توسط یک مدیر ارشد از کار اخراج کرده است. بر اساس تصویری از یک یادداشت رسمی و مصاحبه با ژو که توسط روزنامه مرکزی چین منتشر شده است، او هیچ گونه جدایی نگرفت و تا تاریخ پایان کار در 25 نوامبر غرامت دریافت کرد.

خاتمه ژو رسوایی چند ماهه را در بر می گیرد که در رسانه های اجتماعی پخش می شود و بحث های شدیدی را در مورد مصرف بیش از حد الکل توسط شرکت های چینی و تبعیض علیه زنان در شرکت های فناوری ایجاد می کند. این کارمند در ماه آگوست با انتشار یک حساب کاربری 8000 کلمه ای که مدیر و مشتری خود را به تجاوز جنسی پس از صرف شام مشروب الکلی در طول یک سفر کاری متهم کرد، خشمگین شد.

حساب کاربری او – از جمله ویدیویی از پخش اعلامیه ها در حالی که با صدای بلند در کافه تریا شرکت فریاد می زد – در فضای مجازی منتشر شد و شرکت شماره 2 چین را به برجسته ترین نماد سوء استفاده هایی تبدیل کرد که در سراسر مشاغل و فناوری رایج است. شرکت‌ها، محصول جانبی محیطی که اغلب موفقیت را بر فرهنگ اولویت می‌دهد. مدیر علی بابا به نام وانگ اخراج شد و دو تن از مدیران ارشد غول تجارت الکترونیک استعفا دادند زیرا دانیل ژانگ، مدیر اجرایی این شرکت، رسیدگی به این حادثه را “تحقیر” خواند.

سخنگویان علی‌بابا به تماس‌ها و ایمیل‌هایی که به دنبال اظهارنظر درباره این گزارش بودند، پاسخ ندادند. ژو فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود.

بحث‌های عمومی پیرامون اتهامات او تاکنون آزادانه به صورت آنلاین مجاز بوده است، امتیازی غیرعادی برای کشوری که گفتمان قبلی #MeToo را به شدت سانسور کرده است، از جمله ادعای پنگ شوای ستاره تنیس که توسط یک مقام ارشد دولتی مجبور به انجام رابطه جنسی شده است. پست‌های حاوی هشتگ «اخراج کارمند زن علی‌بابا» تا صبح روز دوشنبه بیش از 680 میلیون بازدیدکننده داشته‌اند.

اخراج ژو در آخر هفته طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت و کسانی که فسخ او را محکوم می‌کردند با دیگرانی رقابت کردند که به تناقضاتی در حساب کاربری او اشاره کردند که در طول تحقیقات پلیس آشکار شد.

در یکی از پست‌ها آمده است: «این امر نامتناسب بود و آسیب شدیدی به علی‌بابا و جامعه وارد کرد. دیگران این حرکت علی بابا را زیر سوال بردند. “به عنوان یک غول اینترنتی، کاری که علی بابا انجام داد بی ملاحظه بود. اخراج این زن مشکلات جدیدی ایجاد کرد. چرا علی بابا به نقص های مدیریتی خود فکر نکرد؟”

در ماه سپتامبر، دادستان ها از پرونده خود علیه وانگ صرف نظر کردند و گفتند که او با اتهامات جنایی روبرو نخواهد شد. آنها گفتند که رفتار وانگ یک جرم جنایی محسوب نمی شود و او تحت رده “فحاشی اجباری” نگهداری می شود که حداکثر مجازات آن 15 روز بازداشت است.

گزارش‌های پلیس همچنین به نظر می‌رسد عناصری از حساب ژو را رد می‌کند، از جمله ادعای او که یک بسته باز از کاندوم را زیر تختش پیدا کرده است. این گزارش دوباره بحث‌ها را در مورد حساب ژو برانگیخت و افکار عمومی را در مورد میزان قربانی بودن او شکافت.

علی بابا در ماه های اخیر موضع سختی را در برابر افشای اطلاعات مرتبط با این پرونده اتخاذ کرده است. افراد آشنا در آن زمان گفتند که این 10 کارمند را به دلیل افشای اتهامات او اخراج کرد. مردم گفتند که این شرکت احساس می کند که آنها سیاست های بسیار سختگیرانه ای را در برابر افشای محتوایی که در انجمن های کارمندان ارسال می شود، نقض کرده است.

در حالی که بسیاری از جزئیات این واقعه نامشخص است، مصیبت ژو باعث شده است که بسیاری می گویند بررسی طولانی مدتی در مورد نحوه برخورد با زنان چینی در محل کار انجام شود: نادیده گرفته شده، عینیت یافته، مجبور به شرکت در آیین های مردانه مانند نوشیدن مشروب با مشتریان است. و هنگام گزارش تخلف کنار زده می شود.

ژو به داه دیلی گفت که پیام‌های زیادی از زنان دریافت کرده است که می‌گفتند آنها نیز در محل کار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و مجبور به نوشیدن الکل شده‌اند، اما بیشتر آنها برای جلوگیری از عواقب ساکت ماندند.

علی بابا از آن زمان برای ایجاد حفاظت بهتر برای کارکنان خود حرکت کرده است. این یک خط تلفن و تیمی از مدیران ارشد زن ایجاد کرده است که به بررسی شکایات مربوط به آزار جنسی اختصاص یافته است. در تفسیری درباره این حادثه، سازمان دیده بان مبارزه با فساد حزب کمونیست هشدار داد که “تحت قوانین زیر میز” مانند نوشیدن اجباری الکل برای مقاصد تجاری ممکن است منجر به جنایات شود.