عضو ناتو مدعی است روس ها جت های جنگنده آن را خراب کرده اند – RT World News

یاروسلاو ناد، اسلواکیایی پیشنهاد کرده است که تکنسین های روسی ممکن است به جت هایی که بعداً به اوکراین هدیه داده شده اند آسیب رسانده باشند.

یاروسلاو ناد وزیر دفاع این کشور روز جمعه ادعا کرد که جت‌های جنگنده میگ-29 ساخت شوروی متعلق به ارتش اسلواکی ممکن است عمداً توسط مهندسان روسی که روی آنها کار می‌کردند، قبل از اینکه به اوکراین تحویل داده شوند، خرابکاری شده باشند.

به گزارش Euractiv، بیانیه ناد پس از آن صادر شد که رابرت فیکو، نخست وزیر سابق اسلواکی، از دولت در براتیسلاوا به دلیل واگذاری این هواپیمای ارزشمند به کیف انتقاد کرد.

اسلواکی تابستان گذشته ناوگان میگ 29 خود را بازنشسته کرد زیرا اکثر هواپیماها عملیاتی نبودند. ماه گذشته، دولت اسلواکی اعلام کرد که 10 میگ با موتور و سه فروند دیگر بدون موتور به نیروهای اوکراینی می دهد. به گفته مقامات اوکراینی، چهار فروند از این جت ها قبلا تحویل داده شده اند و در حال گشت زنی در آسمان خارکف هستند، در حالی که انتظار می رود 9 فروند دیگر در آینده نزدیک به مقصد برسند.

با این حال، ناد اکنون نشان می دهد که جت ها ممکن است عمداً توسط تکنسین های روسی که تا سال گذشته روی هواپیماها در پایگاه هوایی اسلیاک در اسلواکی کار می کردند، آسیب دیده باشند.


کشورهای ناتو از اوکراین برای از بین بردن سلاح های قدیمی استفاده می کنند - کرملین

«حتی پلیس نیز بر اساس سوء ظن ما در حال بررسی آن بود. قطعاتی در موتورهای هواپیما وجود داشت که تکنسین های اسلواکی به آنها دسترسی داشتند و سپس قطعاتی بودند که تکنسین های روسی فقط به آنها دسترسی داشتند. نقص‌ها فقط در قسمت‌هایی دیده می‌شد که روس‌ها به آن دسترسی داشتند.» نای گفت.

وی افزود در حالی که تحقیقات نتوانسته سوء نیت انجنیران را ثابت کند، اما وزارت دفاع “احساس از دست دادن اعتماد به تکنسین های روسی” زیرا اشتباهات مدام ظاهر می شدند “در جاهایی که فقط آنها می توانستند به آنجا برسند.”

لوبومیر سوبودا، بالاترین رتبه خلبان سابق اسلواکی نیز پیشنهاد کرد که وجود دارد “فقیر” طرز کار روی جت ها ما موتوری را از آنها تحویل گرفتیم که قرار بود 350 ساعت دوام بیاورد. و در نهایت فقط 70 ساعت پرواز کرد. از آن چه می توانیم بسازیم؟» او گفت.

در همین حال، سفارت روسیه در اسلواکی از مقامات به دلیل ارسال جت ها به اوکراین انتقاد کرده و استدلال می کند که این اقدام انجام شده است. “غیر مجاز” زیرا طبق توافقات دوجانبه نیاز به تایید مسکو داشت. همچنین هشدار داد که چنین تحویل هایی می تواند منجر به تشدید غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک درگیری.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که میگ 29 مانند سایر تسلیحات غربی که به این کشور ارسال می شود توسط نیروهای روسیه منهدم خواهد شد. پسکوف همچنین گفت که او این تصور را دارد که متحدان کی یف به سادگی از اوکراین استفاده می کنند “سخت افزارهای قدیمی را که دیگر به آنها نیاز ندارند دور بریزید.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: