عربستان سعودی موضع خود را در مورد مناقشه اوکراین افشا می کند – RT World News

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفته است که ریاض و دیگر کشورهای عربی موضعی بی طرفانه در درگیری اوکراین و روسیه اتخاذ می کنند و می خواهند روابط خود را با هر دو طرف حفظ کنند. وی اظهارات خود را پس از پایان اجلاس سران اتحادیه عرب در جده در روز جمعه که با حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برگزار شد، بیان کرد.

از زمان آغاز بحران، کشورهای عربی موضع بی طرفی مثبتی اتخاذ کرده اند و گفت وگو با طرف های روسیه و اوکراین را باز کرده اند و در عین حال روابط عربی را با دو طرف تضمین می کنند. این دیپلمات گفت: ما از شنیدن نظرات هر دو طرف استقبال می کنیم [the] درگیری روسیه و اوکراین.»

در همین حال، رهبر اوکراین، بدون اینکه کسی را متمایز کند، استدلال کرد که برخی از کشورهای عربی در حال تغییر هستند. “یک چشم کور” به مسکو “الحاقات غیرقانونی” از قلمرو

عربستان سعودی از پیوستن به تحریم های غرب علیه مسکو که شامل تلاش برای محدود کردن صادرات انرژی این کشور می شود، خودداری کرده است. ادامه همکاری ریاض با روسیه از طریق اوپک پلاس، کارتل صادرکنندگان نفت، انتقاد ایالات متحده را برانگیخته است.


زلنسکی رهبران عرب را شرمسار می کند

ریاض ابراز امیدواری کرده است که بتواند راه حلی برای مناقشه میانجیگری کند و متعهد شده است که روابط تجاری و دیپلماتیک با روسیه و اوکراین را حفظ کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پس از دیدار با زلنسکی اوایل روز جمعه در این باره صحبت کرد «آمادگی پادشاهی برای ادامه تلاش‌های میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین». او گفت که خواهد کرد از همه تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل و فصل سیاسی بحران به گونه‌ای که به دستیابی به امنیت کمک کند، حمایت کنید.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سال 2022 برای گفت‌وگوهای سطح بالا از کی‌یف و مسکو بازدید کرد و بعداً گفت که بن سلمان در مذاکرات مبادله زندانیان بین دو طرف در سپتامبر گذشته مشارکت داشته است که او از آن به عنوان یک مذاکره استقبال کرد. “پیشرفت بشردوستانه.”