عربستان سعودی مردی را به دلیل “ترویج الحاد” در توییت به 15 سال زندان محکوم کرد

عربستان سعودی مردی را به دلیل

متهم ابولهوم در زندانی در نجران در نزدیکی مرز با یمن نگهداری می شود. (نمایندگی)

دبی:

دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد دادگاه سعودی یک مرد یمنی را به جرم ارتداد به 15 سال حبس محکوم کرده است و از پادشاهی خواسته است که در میان تلاش های مدرنیزاسیون، جرم زدایی از توهین به مقدسات را در اولویت قرار دهد.

این گروه حقوق بشری گفت که علی ابولهوم، 38 ساله، متهم به اظهار نظر “از طریق دو حساب کاربری ناشناس توییتر” شده است، که دادستان ها استدلال کردند که با شماره تلفن های مرتبط با او ثبت شده است.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که دادگاه بدون شاهدان دفاع برگزار شد و گفت: «دادگاه متوجه شد که این توییت‌ها «ارتداد، بی‌ایمانی و الحاد» را تبلیغ می‌کنند.

HRW گفت، اتهامات علیه ابولهوم شامل گزارش گزارش شده “انکار وجود خدا” و همچنین انتشار محتوایی است که “نظم عمومی، ارزش های مذهبی و اخلاق عمومی را در رسانه های اجتماعی پیش داوری می کند.”

در این بیانیه آمده است که ابولهوم به دلیل “ترویج الحاد” مجرم شناخته شده و به دلیل ارتداد به “15 سال زندان” محکوم شده است، اما جزئیات بیشتری از آنچه متهم به گفتن است، ارائه نکرده است.

هیچ واکنش فوری از سوی ریاض دریافت نشد.

دیده بان حقوق بشر گفت که دادگاه در ماه اکتبر برگزار شد و درخواست تجدیدنظر در انتظار تصمیم دادگاه عالی بود.

ابولهوم در زندانی در نجران در نزدیکی مرز با یمن نگهداری می شود.

پادشاهی سنی عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف نظامی را برعهده دارد که از دولت به رسمیت شناخته شده یمن در نبرد علیه شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران حمایت می کند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در حالی که به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از نفت است، تلاش کرده است تصویری معتدل و تجاری پسند از پادشاهی ریاضت‌کش نشان دهد.

عربستان سعودی همچنین در سال های اخیر در بخش های گردشگری، سرگرمی و ورزش سرمایه گذاری زیادی کرده است.

مایکل پیج، معاون خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر، در بیانیه ای گفت: «مقامات سعودی از هیچ هزینه ای برای نشان دادن کشوری بردبار و اصلاح طلب دریغ نمی کنند، اما مخالفت با اصول ارتدوکس دولتی در مورد دین همچنان منجر به یک دهه و نیم زندان می شود».

وی افزود: «عربستان سعودی «مدرنیز» باید ابتدا از نظارت بر اعتقادات شخصی مردم دست بردارد و خواستار «جرم‌زدایی از توهین به مقدسات» شد.