عربستان سعودی به جنگ یمن پایان می دهد – رسانه – اخبار RT World

امیدها برای توافق بر سر “آتش بس دائمی” با رهبران حوثی تا پایان آوریل زیاد است.

چندین رسانه به نقل از مقامات آگاه گزارش داده اند که قرار است هیئتی به نمایندگی از عربستان سعودی و عمان هفته آینده با رهبری حوثی ها در صنعا برای امضای آتش بس دائمی که به جنگ هشت ساله یمن پایان می دهد، دیدار کند.

منابع به رویترز گفتند که توافق ممکن است تا 20 آوریل، در آستانه تعطیلات مسلمانان عید فطر که پایان ماه رمضان است، اعلام شود.

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اوایل این هفته در مسقط بود و در آنجا با مقامات ارشد عمانی و حوثی برای گفتگو در مورد روند صلح دیدار کرد.

روز پنجشنبه، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی محاصره دریایی خود را در یمن لغو کرد و به اکثر کشتی‌ها اجازه داد مستقیماً در عدن و سایر بنادر جنوبی بدون توقف در جده برای بررسی‌های امنیتی پهلو بگیرند. این محاصره در سال 2015 و زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به نمایندگی از دولتی که حوثی ها سرنگون کرده بودند به یمن حمله کرد، اعمال شد.


مذاکرات صلح یمن پس از توافق ایران و عربستان تشدید شد

در همین حال، شبکه المیادین مستقر در لبنان گزارش داد که ریاض روز جمعه رهبران دولت یمن تحت حمایت عربستان را احضار کرده است تا آنها را در جریان مذاکرات با حوثی ها قرار دهد. خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان ارائه کرد “راه حلی برای خروج از جنگ یمن” منابع این رسانه گفتند.

به گزارش المیادین، طرح سعودی تمدید آتش بس تا یک سال دیگر و به دنبال آن اقداماتی برای بازگشایی بنادر یمن را پیش بینی کرده است. سپس قرار است ریاض پایان جنگ و مداخله خود در یمن را رسما اعلام کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی و سازمان ملل متعاقباً از مذاکرات بین حوثی‌ها و جناح‌های رقیب یمنی حمایت خواهند کرد و به دنبال یک دوره انتقالی دو ساله برای تشکیل دولت جدید هستند.

پیشرفت دیپلماتیک پس از هشت سال جنگ با توافق ماه گذشته بین ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین امکان پذیر شد.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، درگیری در یمن حداقل 377000 قربانی گرفته است که 150000 نفر از آنها به دلیل خشونت و بقیه به دلیل گرسنگی و بیماری بوده است. 4 میلیون نفر دیگر آواره شده اند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: