طوفان فیلیپین حداقل 12 کشته برجای گذاشت و 300000 نفر را از خانه بیرون راند.

طوفان فیلیپین حداقل 12 کشته برجای گذاشت و 300000 نفر را از خانه بیرون راند.

طوفان فیلیپین درختان را ریشه کن کرده، تیرهای برق را واژگون کرده و روستاها را زیر آب برده است.

مانیل:

آژانس بلایای طبیعی روز جمعه اعلام کرد، پس از اینکه طوفان سراسر مجمع الجزایر را درنوردید و درختان را از بین برد، تیرهای برق را واژگون کرد و روستاها را سیل کرد، در شدیدترین توفانی که امسال فیلیپین را درنوردید، دست کم 12 نفر جان باختند.

بیش از 300000 نفر از خانه ها و استراحتگاه های ساحلی خود گریختند زیرا طوفان رای مناطق جنوبی و مرکزی کشور را درنوردید و ارتباطات را در برخی مناطق قطع کرد و سقف ساختمان ها را پاره کرد.

رای زمانی که روز پنجشنبه به جزیره سیارگائو برخورد کرد، یک ابر طوفان بود و حداکثر بادهای پایدار با سرعت 195 کیلومتر در ساعت (120 مایل) داشت. پیش بینی هواشناسی ایالتی گفت: روز جمعه سرعت باد به 150 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

ریکاردو جالاد، مدیر اجرایی آژانس ملی بلایای طبیعی در یک نشست خبری گفت: جزیره سیارگائو به شدت آسیب دیده است.

جلاد گفت 12 نفر در طول طوفان کشته شده اند، که پس از ویران کردن ویسایاس و جزیره جنوبی میندانائو، به مقصد گردشگری محبوب جزیره پالاوان ضربه زد.

دنیس داتو، خبرنگار ABS-CBN از شهر آسیب دیده سوریگائو، که در منتهی الیه شمالی میندانائو و نزدیک سیارگائو است، گزارش داد: «ما مردمی را می بینیم که در خیابان ها راه می روند، بسیاری از آنها شوکه شده اند.

“همه ساختمان ها، از جمله اداره حوادث استان، آسیب سنگینی دیده اند. به نظر می رسد که بمب مورد اصابت قرار گرفته است.”

داتو گفت که جاده های اصلی منتهی به شهر ساحلی به دلیل رانش زمین، سقوط درختان و واژگونی تیرهای برق قطع شده است.

به گفته این آژانس، بیش از 300000 نفر به دنبال سرپناه اضطراری به دنبال طوفان در سراسر اقیانوس آرام و شکستن آن به کشور بودند. حدود 18000 نفر هنوز به خانه بازنگشتند.

آلبرتو بوکانگرا، رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر در فیلیپین گفت: “تصویر کامل تازه در حال آشکار شدن است، اما واضح است که ویرانی گسترده وجود دارد.”

ارتباطات هنوز در Siargao قطع بود که بار عمده طوفان را متحمل شد، و Bocanegra گفت که سازمان “ترس های شدید” برای مردم آنجا دارد.

گارد ساحلی فیلیپین در توییتر عکس هایی از سقف های آسیب دیده و درختان ریشه کن شده در این جزیره که مورد علاقه موج سواران و گردشگران است به اشتراک گذاشت، در حالی که تصاویر هوایی بخش هایی از مزارع برنج را زیر آب نشان می داد.

ارنستو ماتوگاس، شهردار شهر سوریگائو، به ABS-CBN گفت که رای شهر حدود 170000 نفری را برای چند ساعت ویران کرد و خسارات «شدید» به بار آورد.

ماتوگاس گفت: باد بسیار قوی بود.

همه چیز آسیب دیده است — سقف ها منفجر شده اند، راه های دسترسی به دلیل رانش زمین مسدود شده است.

مقامات آژانس ملی بلایای طبیعی پیشتر گفته بودند که گزارش های اولیه حاکی از آن است که خسارات کلی “آنقدر عظیم” نبوده و آنها انتظار “تلفات زیادی” ندارند.

کاسیانو مونیلا، معاون مدیر عملیات، در یک نشست توجیهی گفت: “خسارت در مقایسه با طوفان های قبلی با همان قدرت زیاد نبود.”

تعداد زیادی پرواز در سراسر کشور لغو شد و ده‌ها بندر موقتاً بسته شدند زیرا اداره هواشناسی هشدار داده بود که طوفان‌های چند متری می‌توانند باعث “سیل خطرناک” در مناطق کم ارتفاع ساحلی شوند.

جوئل داروندی، 37 ساله، مجری تور در استان جزیره مرکزی بوهول، که با شکستن سقف طوفان به همراه خانواده اش در خانه غرق شد، گفت: توضیح این ویرانی سخت است.

“خیلی قوی بود. آخرین باری که چنین چیزی را تجربه کردم در دهه 1980 بود.”

– پاکسازی آغاز شد –

مردم شروع به پاکسازی درختان، شاخه‌ها و آوارهای افتاده از جاده‌ها کردند که تلاش‌های پاکسازی و عملیات امدادی در مناطق آسیب دیده توسط رای آغاز شد.

عکس‌های تایید شده گرفته شده در شهر لاپو-لاپو در استان سبو، ساختمان‌های کنار جاده‌ای را نشان می‌دهد که در اثر طوفان مسطح شده‌اند، در حالی که ورقه‌های سقف آهن راه راه خیابان‌ها را پر از خاک کرده است.

برخی از خانه های چوبی در شهر ساحلی دولاگ در استان لیته ویران شدند، در حالی که درختان نارگیل ریشه کن شده در ساحل قرار داشتند.

سِد گولینگی، 31 ساله، مسئول پذیرش هتل در شهر مرکزی ایلویلو که با والدینش زندگی می کند، گفت: «ما می ترسیدیم.

حتی در خواب هم می‌توانستم احساس کنم باد خانه را می‌کوبد.»

رای با نام محلی اودت، در اواخر فصل طوفان به فیلیپین برخورد می کند – اغلب طوفان ها معمولاً بین جولای و اکتبر ایجاد می شوند.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که با گرم‌تر شدن جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان، طوفان‌ها در حال قوی‌تر شدن و تقویت سریع‌تر هستند.

رای روز جمعه از منطقه ویسایاس به سمت پالاوان حرکت کرد و انتظار می‌رفت روز شنبه بر فراز دریای چین جنوبی بیرون بیاید و به سمت ویتنام حرکت کند.

فیلیپین – که به عنوان یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی رتبه بندی می شود – هر سال به طور متوسط ​​تحت تأثیر 20 طوفان و طوفان قرار می گیرد که معمولاً محصولات کشاورزی، خانه ها و زیرساخت ها را در مناطق فقیرانه از بین می برد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)