طرح پلیس ایران برای دستگیری زنان بدحجاب از «دوربین‌های هوشمند»

طرح پلیس ایران برای دستگیری زنان بدحجاب از «دوربین‌های هوشمند»

پلیس ایران اعلام کرد ابزارهای نظارتی هوشمند در اماکن عمومی قرار خواهد گرفت. (نمایندگی)

تهران، ایران:

پلیس ایران روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد از فناوری “هوشمند” در اماکن عمومی برای شناسایی و سپس مجازات زنانی که قوانین پوشش اسلامی سختگیرانه این کشور را نقض می کنند، استفاده کند.

در بیانیه ای آمده است که این نیرو «برای شناسایی افراد هنجارشکن با استفاده از ابزار و دوربین های هوشمند در اماکن عمومی و معابر اقدام خواهد کرد».

پلیس سپس «پیام های اثباتی و هشدار دهنده» را برای متخلفان از حجاب ارسال می کند تا «از عواقب قانونی تکرار این جنایت آگاه شود».

تعداد زنانی که در ایران از قوانین لباس پوشیدن اجباری سرپیچی می کنند، پس از موجی از اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، 22 ساله کرد ایرانی در بازداشت، به اتهام زیر پا گذاشتن آن افزایش یافته است.

احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی ایران در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی گفت: از شنبه هفته آینده افرادی که حجاب خود را برمی‌دارند با استفاده از تجهیزات هوشمند شناسایی می‌شوند.

رادان گفت: به افرادی که در اماکن عمومی اقدام به رفع حجاب می کنند ابتدا تذکر داده می شود و در مرحله بعدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

وی گفت: مالکان خودرو همچنین در صورت تخلف هر یک از سرنشینان خود پیامک اخطاری دریافت خواهند کرد و در صورت تکرار تخلف خودروهای آنها توقیف خواهد شد.

امینی 25 شهریور، سه روز پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق درگذشت.

پس از مرگ او موجی از اعتراضات مدنی سراسر جمهوری اسلامی را فرا گرفت.

پلیس در بیانیه‌ای جداگانه در روز شنبه گفت که «هیچ گونه رفتارها و اقدامات فردی یا جمعی که مغایر با قانون باشد» را تحمل نمی‌کند.

هفته گذشته ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مردی را به دلیل بی حجابی به سمت دو زن ماست پرتاب می کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه اواخر اسفندماه گفت: «حجاب‌زدایی به منزله دشمنی با ارزش‌ها است و افرادی که مرتکب چنین خلاف‌هایی شوند مجازات خواهند شد».

الزام زنان به پوشیدن روسری در ملاء عام اندکی پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 در قانون مقرر شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)