طالبان می گویند که در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نخواهد کرد

طالبان می گویند که در

ملا محمد حسن آخوند در رژیم قبلی طالبان به عنوان معاون نخست وزیر خدمت می کرد. (فایل)

پذیرش – پذیرفته شدن:

ملا محمد حسن آخوند، بنیانگذار طالبان و اکنون نخست وزیر افغانستان، روز شنبه متعهد شد که دولت او در امور داخلی سایر کشورها “دخالت نخواهد کرد” و از خیریه های بین المللی خواست به کمک های خود به این کشور جنگ زده ادامه دهند.

سخنرانی صوتی حسن که از تلویزیون دولتی پخش شد – اولین سخنرانی او از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه اوت – قبل از نشست هفته آینده بین ایالات متحده و طالبان در دوحه انجام شد.

حسن در یک سخنرانی تقریبا 30 دقیقه ای که در بحبوحه انتقادها در رسانه های اجتماعی به دلیل سکوت از زمان حمله اسلام گرایان مطرح شد، گفت: ما به همه کشورها اطمینان می دهیم که در امور داخلی آنها دخالت نمی کنیم و می خواهیم روابط اقتصادی خوبی با آنها داشته باشیم. قدرت، حتی در شرایطی که کشور با چالش‌های شدیدی روبرو بود.

ما در مشکلات غرق شده ایم و تلاش می کنیم به یاری خداوند قدرتی به دست آوریم تا مردم خود را از بدبختی ها و سختی ها نجات دهیم.»

طالبان در 15 اوت پس از سرنگونی دولت قبلی مورد حمایت ایالات متحده، قدرت را به دست گرفتند، زیرا واشنگتن با عجله نیروهای خود را پس از یک جنگ 20 ساله از کشور خارج کرد.

رژیم قبلی طالبان در تهاجم به رهبری ایالات متحده پس از حملات 11 سپتامبر در ایالات متحده که توسط القاعده انجام شد، که بنیانگذار اکنون کشته شده آن اسامه بن لادن در آن زمان در افغانستان زندگی می کرد، سرنگون شد.

حسن یک کهنه سرباز طالبان است که از نزدیکان و مشاور سیاسی ملا عمر، بنیانگذار این جنبش و اولین رهبر عالی آن بود.

حسن که گفته می‌شود در دهه 60 زندگی‌اش است، بین سال‌های 1996 تا 2001 به عنوان وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر در رژیم قبلی جنبش فعالیت می‌کرد.

او در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت که مربوط به “اعمال و فعالیت های” طالبان است.

درخواست کمک

دولت حسن با یک سری چالش‌ها، به‌ویژه احیای اقتصاد ویران شده کشور که از کمک‌های بین‌المللی خشک شده است، مواجه است.

تورم و بیکاری در افغانستان افزایش یافته است، در حالی که بخش بانکی این کشور پس از تسلط طالبان سقوط کرده است.

تنگنای مالی زمانی تشدید شد که واشنگتن حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را در ذخایر کابل مسدود کرد و پس از اینکه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دسترسی افغانستان به منابع مالی را متوقف کردند، بدتر شد.

آژانس های کمک رسانی سازمان ملل متحد هشدار داده اند که یک بحران انسانی بزرگ در افغانستان در حال رخ دادن است و انتظار می رود بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی این کشور در زمستان امسال با گرسنگی مواجه شوند.

وضعیت به سرعت وخیم تر، افغان ها را وادار کرده است که برای جمع آوری پول برای غذا و سایر اقلام ضروری، کالاهای خانگی خود را بفروشند.

حسن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه مشکلات پیش روی کشور نتیجه آن بوده است، گفت: از همه موسسات خیریه بین المللی می خواهیم که کمک خود را دریغ نکنند و به ملت خسته ما کمک کنند تا مشکلات مردم حل شود. از دولت های قبلی

در حالی که طالبان در تلاش برای ظهور به عنوان یک بدنه حکومتی است، این گروه همچنین با چالش سختی از سوی گروه جهادی داعش مواجه است که چندین حمله وحشیانه انجام داده است.

مذاکرات آمریکا و طالبان قرار است به چندین موضوع از جمله مبارزه با تهدید داعش و القاعده و همچنین کمک های بشردوستانه به افغانستان رسیدگی شود.

گفت‌وگوها همچنین بر چگونگی ارائه گذر امن از افغانستان برای شهروندان آمریکایی و افغان‌هایی که در طول جنگ 20 ساله برای واشنگتن کار می‌کردند، متمرکز خواهد بود.

واشنگتن تاکید کرده است که هرگونه حمایت مالی و دیپلماتیک از طالبان بر اساس شرایط خاصی است، مانند ایجاد یک دولت فراگیر و احترام به حقوق اقلیت ها، زنان و دختران از جمله تحصیل.

حسن با بیان اینکه این امر بر اساس موازین اسلامی هدایت می شود، گفت: تحصیل دختران تا حد زیادی از سر گرفته شده است و امید است که آموزش بیشتر شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)