طالبان طراح بمب گذاری در فرودگاه کابل – واشنگتن – اخبار RT World

کاخ سفید و پنتاگون روز سه شنبه اعلام کردند که طالبان ستیزه جوی مسئول بمب گذاری انتحاری مرگبار 2021 را در فرودگاه بین المللی کابل کشته اند. این حمله که در جریان خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان انجام شد، جان بیش از 180 نفر از جمله 13 نظامی آمریکایی را گرفت.

مقامات گفتند که این تروریست که نامش فاش نشده است، متعلق به دولت اسلامی – استان خراسان (ISIS-K)، شاخه ای از دولت اسلامی (داعش، سابقاً داعش/داعش) است که با طالبان درگیر است.

او یکی از مقامات کلیدی داعش-K بود که مستقیماً در طراحی عملیاتی مانند دروازه ابی دخیل بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی با اشاره به ورودی فرودگاه محل وقوع انفجار گفت.

سرتیپ پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون به سازمان های خبری گفت که این شبه نظامی در اوایل ماه جاری کشته شد و ایالات متحده “در این عملیات شرکت نداشت.” طالبان تاکنون به ادعاهای مربوط به کشته شدن یکی از اعضای برجسته داعش-ک واکنشی نشان نداده است.

نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام آمریکایی گفته است که تحلیلگران اطلاعاتی برای اولین بار در اوایل آوریل از کشته شدن عامل داعش-ک مطلع شدند. به گفته تایمز، آنها احتمالاً داده‌ها را از منابعی مانند خبرچین‌ها و شنودهای الکترونیکی جمع‌آوری کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که “اعتماد به نفس بالا” که مغز متفکر حمله 2021 کشته شده است.


بلینکن شکست های افغانستان را می پذیرد - Politico

با این حال، کاخ سفید “فقط در چند روز گذشته اعتماد به ارزیابی خود را توسعه داد.” به نقل از واشنگتن پست، دو مقام گفتند.

دارین هوور، پدر یکی از نیروهای کشته شده، با چندین رسانه صحبت کرد و از کاخ سفید به دلیل عدم به اشتراک گذاشتن جزئیات کافی از جمله نام تروریست انتقاد کرد. او به سی ان ان گفت که خبر کشته شدن مهاجم را دارد دولت یا وزارت امور خارجه یا پنتاگون را از مسئولیت یا پاسخگویی در مورد آنچه رخ داده است، مبرا نمی کند.»

این بمباران در 26 اوت 2021 زمانی رخ داد که پرسنل آمریکایی بر تخلیه آشفته یاران افغان واشنگتن در آخرین مرحله خروج نیروهای آمریکایی از کشور نظارت داشتند.

ایالات متحده با حمله پهپادی در کابل در 29 اوت 2021 تلافی کرد که در آن زمان ادعا کرد داعش-K را هدف قرار داده است. پنتاگون ماه آینده اعتراف کرد که این حمله یک “اشتباه غم انگیز” که تنها 10 غیرنظامی را کشت.

در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر در خاک آمریکا، ایالات متحده در سال 2001 به افغانستان حمله کرد تا با طالبان و دیگر گروه‌های اسلام‌گرا مبارزه کند. نیروهای آمریکایی و متحدانش در اوت 2021 به طور کامل ترک کردند و پس از آن طالبان دوباره کنترل خود را بر افغانستان برقرار کردند.