طالبان در مورد ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل

طالبان گفته است که این تصمیم باید “از سوی همه طرف ها محترم شمرده شود”. (نمایندگی)

کابل، افغانستان:

مقامات طالبان این کشور روز چهارشنبه گفتند که ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد یک موضوع داخلی است و افزودند که این تصمیم “باید مورد احترام همه طرف ها” باشد.

مقامات طالبان اوایل ماه جاری پس از تمدید ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان های غیردولتی در ماه دسامبر به سازمان ملل خشم بین المللی را برانگیخت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: «امارت اسلامی نمی خواهد برای سازمان ملل مانع ایجاد کند».

بلکه می‌خواهد روشن کند که این یک مسئله داخلی افغانستان است که برای هیچ‌کس مشکلی ایجاد نمی‌کند و همه طرف‌ها باید به آن احترام بگذارند.»

بر اساس تفسیر سختگیرانه خود از اسلام، مقامات طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در سال 2021، محدودیت های زیادی را بر زنان افغان اعمال کرده اند، از جمله ممنوعیت آنها از تحصیلات عالی و بسیاری از مشاغل دولتی.

سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که این ممنوعیت، آن را مجبور به «انتخاب وحشتناک» در مورد ادامه عملیات در افغانستان کرده است.

این سازمان جهانی اعلام کرد که نمی تواند از این ممنوعیت پیروی کند زیرا “بر اساس قوانین بین المللی، از جمله منشور سازمان ملل، غیرقانونی است”.

مجاهد اما گفت که در این تصمیم «تبعیض» وجود ندارد.

برعکس، با توجه به مصالح دینی و فرهنگی، ما به تمام حقوق مردم خود پایبند هستیم.»

محدودیت‌های فزاینده بر زنان یادآور اولین دولت طالبان بین سال‌های 1996 و 2001 است، زمانی که سازمان ملل اعلام کرد که آنها مسئول نقض مکرر حقوق بشر هستند – به ویژه علیه دختران و زنان.

از زمان اعلام این ممنوعیت، سازمان ملل به تمام کارکنان افغان خود – زن و مرد – دستور داده است که تا اطلاع ثانوی به محل کار خود مراجعه نکنند.

مقامات طالبان ممنوعیت ماه دسامبر را به این دلیل توجیه کردند که “شکایت های جدی” دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه زنان تفسیر این گروه از قوانین پوشش اسلامی را رعایت نمی کنند.

چندین سازمان غیردولتی در اعتراض به این امر فعالیت خود را در کشور به حالت تعلیق درآوردند و بدبختی بیشتری را بر سر شهروندان افغانستان – به گفته آژانس‌های امدادی – که نیمی از آنها با گرسنگی روبرو هستند، انباشته کردند.

مجاهد گفت که افغان ها “ظرفیت ایستادن روی پای خود” را دارند، اما مشکلات کشور ناشی از تحریم ها و محدودیت های سیستم مالی و بانکی است.

بلافاصله پس از تسلط طالبان، ایالات متحده تقریباً 7 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را ضبط کرد.

مجاهد گفت: «لازم است کشورهای عضو سازمان ملل مشکل مسدود کردن دارایی‌های افغانستان، بانکی، ممنوعیت سفر و سایر محدودیت‌ها را حل کنند تا افغانستان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیشرفت کند».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)