طالبان از ایالات متحده می خواهد که منابع مالی مسدود شده را در مذاکرات دوحه آزاد کند

طالبان از ایالات متحده می خواهد که منابع مالی مسدود شده را در مذاکرات دوحه آزاد کند

واشنگتن نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرد.

دوحه، قطر:

طالبان پس از دو روز گفتگو در دوحه در حالی که افغانستان وابسته به کمک ها با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، درخواست خود را از ایالات متحده برای آزادسازی میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده تجدید کرد.

افغان‌ها همچنین در نشست‌هایی که امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان و تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برگزار کردند، خواستار پایان دادن به لیست‌های سیاه و تحریم‌ها شدند.

از زمانی که ایالات متحده به اشغال 20 ساله خود در افغانستان پایان داد و اسلام گرایان تندرو به سرعت به قدرت بازگشتند، این دومین دور مذاکرات بین دو طرف در قطر بود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در توییتی نوشت: «دو هیأت در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، انسانی، صحی، آموزشی و امنیتی و همچنین ارائه تسهیلات بانکی و نقدی لازم گفتگو کردند».

هیئت افغانی به طرف آمریکایی از امنیت اطمینان داد و خواستار آن شد که پول های مسدود شده افغانستان بدون قید و شرط آزاد شود، لیست سیاه و تحریم ها پایان یابد و مسائل انسانی از مسائل سیاسی جدا شود.

واشنگتن نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرد. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز فعالیت های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و کمک ها و همچنین 340 میلیون دلار ذخایر جدید صادر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه اوت را متوقف کردند.

اقتصاد افغانستان عملاً سقوط کرده است و کارمندان دولتی ماه ها حقوق نگرفته اند و خزانه داری قادر به پرداخت هزینه واردات نیست. سازمان ملل متحد هشدار داده است که حدود 22 میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت، با کمبود “حاد” مواد غذایی در ماه های زمستان مواجه خواهند شد.

ملا محمد حسن آخوند رهبر حکومت طالبان از جمله افرادی است که هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است. طرف ایالات متحده بر روی این اقدامات محکم ایستاد و گفت که اقداماتی را برای جلب حمایت از مردم عادی افغان انجام می دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده همچنان متعهد است تا اطمینان حاصل کند که تحریم‌های ایالات متحده توانایی غیرنظامیان افغان را برای دریافت حمایت‌های بشردوستانه از دولت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی و در عین حال محروم کردن دارایی‌ها به نهادها و افراد تحریم شده محدود نمی‌کند».

“وزارت خزانه داری مجوزهای عمومی را برای حمایت از جریان مستمر کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان و سایر فعالیت هایی که نیازهای اساسی بشر را پشتیبانی می کنند صادر کرده است.”

ایالات متحده همچنین از طالبان خواست تا دسترسی زنان و دختران را در سراسر کشور به آموزش فراهم کند و «نگرانی عمیق خود را در مورد اتهامات نقض حقوق بشر ابراز کرد».

این سازمان تعهد خود را به طالبان یادآور شد که به سازمان‌های تروریستی اجازه ندهد در خاک این کشور فعالیت کنند و عبور امن شهروندان آمریکایی از افغانستان را تضمین کند.

آمریکایی ها همچنین خواستار آزادی مارک فریکس شهروند آمریکایی شدند که در ماه فوریه سال گذشته در افغانستان ربوده شد.

طالبان این گفتگوها را “مثبت” خواند و گفت که متقی همچنین با سفرای ژاپن و آلمان در افغانستان در دوحه دیدار کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)