صدها میلیون سال زندگی از دست رفته در اثر همه گیری: WHO

صدها میلیون سال زندگی از دست رفته در اثر همه گیری: WHO

در حالی که WHO رسماً 5.4 میلیون مرگ ناشی از کووید را در سال های 2020 و 2021 ثبت کرده است.

ژنو، سوئیس:

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که در دو سال اول همه‌گیری کووید-19، نزدیک به 337 میلیون سال زندگی از دست رفته است، زیرا میلیون‌ها نفر به طور پیش از موعد جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش سالانه آمار جهانی آژانس بهداشت سازمان ملل متحد همچنین نشان می‌دهد که بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت افزایش یافته است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، چشمگیرترین یافته، بر اساس داده های تا سال 2022، تخمین چند سال زندگی کووید بود.

این بیماری همه گیر ویرانی جهانی به بار آورده و رسماً نزدیک به هفت میلیون نفر را کشته است که تخمین زده می شود که رقم واقعی نزدیک به 20 میلیون نفر باشد.

گزارش WHO آشکار می کند که چگونه خود ویروس و تأثیر گسترده تر بحران به طور ناگهانی زندگی میلیون ها نفر را کوتاه کرد.

در حالی که WHO به طور رسمی 5.4 میلیون مرگ ناشی از کووید را در سال های 2020 و 2021 ثبت کرده است، داده های مرگ و میر مازاد آن نشان می دهد که حدود 14.9 میلیون نفر به احتمال زیاد به دلیل بحران در آن دوره جان خود را از دست داده اند.

حتی جالب‌تر، شاید این باشد که آمارها نشان می‌دهند که تنها در طول این دو سال، کووید منجر به از دست دادن 336.8 میلیون سال در سطح جهان شد که در غیر این صورت می‌توانستند زندگی می‌کردند.

سمیرا اسما، دستیار رئیس داده ها و تحلیل های سازمان جهانی بهداشت، پیش از پرتاب به خبرنگاران گفت: «مانند از دست دادن 22 سال زندگی برای هر مرگ اضافی است.

خارج از مسیر

در این گزارش آمده است: «نابرابری های قابل توجهی زمینه ساز توزیع موارد و مرگ و میر کووید-19 و همچنین دسترسی به واکسیناسیون است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که این بیماری همه گیر کمک کرده است که بسیاری از شاخص های مرتبط با سلامتی که سال ها در حال بهبود بودند، خارج شود.

در طول دو دهه اول قرن، جهان شاهد پیشرفت های قابل توجهی در سلامت مادران و کودکان بود و مرگ و میرها به ترتیب یک سوم و یک دوم کاهش یافت.

بروز بیماری های عفونی مانند اچ آی وی، سل و مالاریا نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر نیز کاهش یافته است.

امید به زندگی جهانی از 67 سال در سال 2000 به 73 سال در سال 2019 افزایش یافت.

اما پس از شیوع این بیماری همه‌گیر، نابرابری‌های موجود در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، ایمن‌سازی‌های معمول و حفاظت مالی عمیق‌تر شد، از جمله مواردی که روند بهبود طولانی مدت مالاریا و سل را در جهت مخالف فرستاد.

“پیام استارک”

این مطالعه نشان داد در حالی که جهان هنوز به طور کلی از پیشرفت بهداشتی برخوردار است، سهم مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هر ساله افزایش یافته است.

در سال 2000، حدود 61 درصد از مرگ و میرهای جهانی سالانه به بیماری های غیرواگیر مرتبط بود. تا سال 2019، تقریباً 74 درصد بود.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای گفت: «اگر این روند ادامه یابد، پیش بینی می شود که بیماری های غیرواگیر حدود 86 درصد از 90 میلیون مرگ سالانه تا اواسط قرن را تشکیل دهند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «این گزارش پیام بدی در مورد تهدید بیماری‌های غیرواگیر ارسال می‌کند که تلفات بسیار زیاد و فزاینده‌ای دارند.»

او گفت که یافته‌ها نیاز به “افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری در سیستم‌های سلامت و سلامت برای بازگشت به مسیر اهداف توسعه پایدار را نشان می‌دهد.”

به گفته سازمان بهداشت جهانی، علیرغم کاهش مواجهه با بسیاری از خطرات بهداشتی، از جمله مصرف دخانیات، مصرف الکل و آب و فاضلاب ناسالم، مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در حال افزایش است.

با این حال، قرار گرفتن در معرض خطرات دیگر مانند آلودگی هوا همچنان بالا است.

این گزارش به ویژه هشدار داد که شیوع چاقی بدون هیچ نشانه ای از معکوس در حال افزایش است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)