شی ووس ASEAN در میان فشار ایالات متحده به منطقه

شی ووس آسه‌آن در میان فشار آمریکا به منطقه، «چین مخالف سیاست قدرت است».

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در این اجلاس از طریق لینک ویدیویی سخنرانی کرد. فایل

پکن:

رئیس جمهور شی جین پینگ روز دوشنبه گفت که چین به دنبال “هژمونی” یا قلدری کشورهای کوچکتر نخواهد بود زیرا وی از کمک 1.5 میلیارد دلاری برای توسعه آسه آن در کنار ارتقای روابط به یک مشارکت استراتژیک جامع برای تقویت همکاری امنیتی با بلوک 10 کشوری خبر داد. ، در بحبوحه فشار ایالات متحده به منابع غنی هند و اقیانوس آرام.

شی این سخنان را در اجلاس ویژه سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) و چین به مناسبت بزرگداشت سی امین سالگرد روابط گفتگوی آسه آن و چین بیان کرد.

رئیس‌جمهور شی در سخنرانی خود در این اجلاس از طریق لینک ویدئویی، تکرار کرد که چین “قاطعانه با هژمونیسم و ​​سیاست قدرت مخالف است، مایل است روابط دوستانه با همسایگان خود را حفظ کند و به طور مشترک صلح پایدار در منطقه را تقویت کند و مطلقاً به دنبال هژمونی یا حتی کمتر از آن، قلدری کوچک‌تر نیست.” .

شی گفت: «همانطور که فاصله قدرت اسب را آزمایش می کند، زمان قلب انسان را آشکار می کند. چین همیشه همسایه خوب، دوست خوب و شریک خوب آسه آن بوده، هست و خواهد بود.

چین که اولین کشوری بود که با کشورهای آسه آن، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام رابطه ویژه برقرار کرد، با رسیدن تجارت با این بلوک به بیش از 732 دلار آمریکا، از مزایای بزرگی برخوردار شد. میلیارد دلار در سال گذشته با ظهور پکن به عنوان بزرگترین شریک تجاری آن.

هند که روابط ویژه ای با کشورهای آسه آن دارد، ماه گذشته نیز نشست هند و آسه آن را برگزار کرد که در آن نخست وزیر نارندرا مودی گفت که سال 2022 به عنوان “سال دوستی آسه آن و هند” به مناسبت 30 سال از همکاری آنها جشن گرفته می شود.

شی در سخنرانی خود در این اجلاس از ایجاد یک مشارکت استراتژیک جامع خبر داد.

چین چندین دسته برای برچسب گذاری روابط خود با کشورهای مختلف دارد. پایین ترین سطح مشارکت است، در حالی که بالاترین سطح، مشارکت استراتژیک جامع هماهنگی برای دوره جدیدی است که ویژه روابط آن با روسیه، متحد نزدیک در حال ظهور پکن است.

شی گفت: این نقطه عطف جدیدی در تاریخ روابط ما است و انگیزه جدیدی به صلح، ثبات، رفاه و توسعه منطقه و جهان ما خواهد داد.

وی گفت: چین آماده است تا 1.5 میلیارد دلار دیگر کمک توسعه ای در سه سال آینده برای کشورهای آسه آن در مبارزه با کووید-19 و بهبود اقتصادی ارائه کند.

وی گفت: چین آماده است تا محصولات باکیفیت بیشتری از کشورهای آسه آن وارد کند، از جمله خرید تا 150 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آسه آن در پنج سال آینده.

او گفت: “ما از ایجاد یک شبکه دانش چین-آسه آن برای توسعه حمایت می کنیم. چین همچنین آماده است تا تبادل و همکاری با آسه آن را در زمینه کاهش فقر تقویت کند تا توسعه متوازن و فراگیر را ارتقا دهد.”

وی همچنین گفت که چین آماده است 150 میلیون دوز اضافی واکسن کووید را به کشورهای آسه آن اهدا کند تا از نرخ بالاتر واکسیناسیون در کشورهای منطقه علاوه بر پنج میلیون دلار به صندوق پاسخگویی کووید-19 آسه آن حمایت کند.

شی گفت که چین منطقه تجارت آزاد را با آسه آن که در سال 2011 تأسیس شد ارتقا خواهد داد و فناوری پیشرفته تری را منتقل خواهد کرد.

به منظور دستیابی به روابط مفیدتر، شی جینپینگ همکاری امنیتی نزدیک با کشورهای آسه آن را با وجود مناقشه دریای چین جنوبی (SCS) که شامل تعدادی از کشورهای آسه آن می شود، پیشنهاد کرد.

برای مقابله با این چالش‌ها، پیگیری امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار و تعمیق همکاری در زمینه‌هایی مانند دفاع، مبارزه با تروریسم، جستجوی مشترک دریایی، نجات و تمرین، مقابله با جرایم فراملی و مدیریت بلایا مهم است.» شی گفت.

وی همچنین گفت: برای حفظ ثبات در دریای چین جنوبی و تبدیل آن به دریای صلح، دوستی و همکاری به تلاش های مشترک نیاز است.

او گفت: «ما به دنبال همکاری باکیفیت «کمربند و جاده» با آسه‌آن و همکاری بین «ابتکار کمربند و جاده» و «چشم‌انداز آسه‌آن» در هند و اقیانوس آرام هستیم.

چین، ضمن ابراز ملاحظات خود در مورد مفهوم هند و اقیانوس آرام، همچنین نگرانی‌های خود را در مورد فشار بزرگ ایالات متحده به منطقه و همچنین تشکیل ائتلاف چهارگانه شامل ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا علاوه بر ائتلاف AUKUS، ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا اعلام کرده است. . پکن می‌گوید هدف این اتحادها خفه کردن ظهور آن بود.

ایالات متحده که اکنون به همراه متحدانش ملحق شده اند، گشت زنی های دریایی و هوایی بر فراز SCS را افزایش داده اند تا آزادی ناوبری را تضمین کنند که باعث ناراحتی پکن شده است.

چین در سال‌های اخیر با توسعه سهام سیاسی و اقتصادی در آسه‌آن، مشارکت استراتژیک نزدیک‌تری با کامبوج و لائوس ایجاد کرد، که به گفته منتقدان، شانس فشار متحد بلوک 10 عضوی برای اتخاذ موضع قاطع‌تر علیه پکن را خفه کرد.

به طور قابل توجهی، کشورهای آسه آن در برابر تلاش های چین برای شرکت در اجلاس سران، ژنرال مین آنگ هلینگ، حاکم نظامی میانمار، که رژیمش با اتهامات جدی نقض حقوق بشر مواجه بود، مقاومت کردند.

اجلاس مجازی به میزبانی شی بدون حضور نماینده میانمار علیرغم لابی گری شدید پکن برای پذیرش هلینگ برگزار شد. اندونزی، مالزی، سنگاپور و برونئی با پیشنهاد چین مبنی بر حضور رهبر حکومت میانمار مخالفت کردند.

وزارت اطلاعات میانمار در بیانیه‌ای از چین برای دعوت از نماینده این کشور برای حضور در نشست و شکایت از اعمال فشار برخی اعضای اتحادیه برای حضور یک نماینده “غیر سیاسی” تشکر کرد.

چن شیانگمیائو، محقق وابسته به مؤسسه ملی مطالعات دریای جنوبی چین، در اظهار نظر درباره این اجلاس گفت که چین و آسه آن هنوز یک مکانیسم رسمی گفت‌وگوی وزیر دفاع ایجاد نکرده‌اند و دو طرف می‌توانند در راستای آن تلاش کنند.

چن به ساوت چاینا مورنینگ پست مستقر در هنگ کنگ گفت: همکاری امنیتی بین چین و آسه آن در طول سال ها کافی نبوده است.

در سال 2018 هنگامی که چین و آسه آن اولین رزمایش مشترک خود را برگزار کردند، پیشرفت هایی حاصل شد، اما هنوز یک پلت فرم گفتگوی رسمی بین وزرای دفاع آنها وجود ندارد.

چن گفت که همکاری های دیگر می تواند زنجیره تامین و اتصال زیرساخت ها را پوشش دهد.

شو لیپینگ، کارشناس آسیای جنوب شرقی با آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت که چین و ایالات متحده هم از اهمیت ASEAN آگاه هستند. او افزود که ایالات متحده نقش بالقوه منطقه را در مقابله با نفوذ فزاینده پکن می دید، در حالی که هدف چین منصرف کردن کشورهای آسه آن از همراهی با ایالات متحده بود.

شو گفت: «منطقه هم برای چین و هم برای آمریکا مهم است. این یک گذرگاه نظامی و تجاری مهم برای ایالات متحده است.»

چن گفت که هدف آمریکا استفاده از پایگاه های نظامی خود در کشورهای آسه آن و اعمال فشار دیپلماتیک بر پکن است. او به پست گفت: «ایالات متحده امیدوار است که آسه آن را شریک خود برای رقابت با چین کند.