شی “شخصا” در مذاکرات ایران و عربستان مداخله کرد – دیپلمات – RT World News

قرارداد ماه گذشته با میانجیگری پکن به شکاف هفت ساله بین تهران و ریاض پایان داد

یک دیپلمات ارشد چینی روز شنبه به روزنامه پیپلز دیلی گفت، رئیس جمهور شی جین پینگ نقش کلیدی در کمک به متقاعد کردن رهبران رقبای منطقه ای عربستان سعودی و ایران برای احیای روابط و پایان دادن به شکاف دیپلماتیک هفت ساله خود ایفا کرد.

شی شخصا رهبران دو کشور را متقاعد کرد و از عربستان و ایران برای توسعه روابط دوستانه به عنوان همسایه حمایت کرد. وانگ دی، مدیر بخش امور غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت خارجه چین به روزنامه مرتبط با دولت گفت.

وانگ افزود که تلاش‌های پکن برای ارتقای ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه در میان است “برخی کشورهای بزرگ خارج از منطقه باعث بی ثباتی طولانی مدت می شوند” برای آنچه او به عنوان خود آنها توصیف کرد “نفع شخصی.” او همچنین نشان داد که پکن خواهد بود “واسطه منصفانه” و اینکه همچنان a خواهد بود “حامی صلح و ثبات در خاورمیانه.”

مذاکرات تهران و ریاض به دلیل عدم دخالت آمریکا قابل توجه بود. برای حدود 75 سال، واشنگتن یک بازیگر کلیدی دیپلماتیک در منطقه بود.

توافق ماه گذشته با میانجیگری پکن بین عربستان سعودی و ایران به عنوان یک پیروزی مهم در سیاست خارجی برای چین اعلام شد. این امر همچنین منجر به آغاز مذاکرات صلح توسط پادشاهی با هدف پایان دادن به درگیری هشت ساله در یمن شد. همچنین نشان داد که پکن “اعتبار دیپلماتیک” به گزارش روز شنبه ساوت چاینا مورنینگ پست، الیور جان از اندیشکده «نفوذ خاورمیانه» مستقر در واشنگتن گفت که در منطقه با نفوذ اقتصادی خود جای پای خود را به دست آورده است.


بلومبرگ - مکرون خواهان کمک چین برای میانجیگری صلح در اوکراین است

روز جمعه، عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که سفارت‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی می‌کنند “در عرض چند روز” برای اولین بار در هفت سال گذشته در سال 2015 روابط تهران و ریاض به دنبال مداخله عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن به شدت تیره شد. پیش از این، شورشیان حوثی تحت حمایت ایران، کنترل صنعا، پایتخت یمن را از دولت همسو با عربستان سعودی خارج کرده بودند.

وانگ افزود، این تنش‌ها متعاقباً جرقه درگیری‌های متعددی را در منطقه زد و یکی از عوامل مؤثر در جنگ داخلی سوریه بود – درگیری، وانگ افزود که پکن مشتاق است به دنبال راه حل دیپلماتیک برای آن باشد.

عربستان سعودی در فوریه 2012 روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرد و به آمریکا در حمایت از شبه نظامیانی که به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، پیوست. با حمایت روسیه و ایران، دولت دمشق در نهایت بر مجموعه شبه‌نظامیان شورشی که شامل تروریست‌های وابسته به القاعده و دولت اسلامی (داعش، سابقاً داعش) بود، پیروز شد.

وانگ گفت که پکن همچنین راه حل دو کشوری را برای اسرائیل و فلسطین پیشنهاد کرده است و وزیر امور خارجه چین نیز در ماه جاری گفت که این راه حل می تواند نقش مهمی ایفا کند. “نقش فعال” در میانجیگری مذاکرات صلح وجود دارد.

اولیور جان در گزارش SCMP اضافه کرد که تلاش های این کشور برای ارتقای ثبات در خاورمیانه نیز به هدفی دوگانه برای تثبیت قراردادهای انرژی موجود عمل می کند. عربستان سعودی یک تامین کننده کلیدی انرژی برای پکن است و چین حدود یک چهارم صادرات نفت این کشور را در سال 2021 به خود اختصاص داده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: