شیلی با انتخاب جوانترین رئیس جمهور تاریخ خود – RT World News – به سمت چپ می رود

گابریل بوریک، رهبر سابق اعتراضات دانشجویی، خوزه آنتونیو کاست محافظه‌کار را در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی شکست داد و به جوان‌ترین رهبر این کشور در دوران مدرن تبدیل شد.

کاست روز یکشنبه شکست خود را پذیرفت، در حالی که بوریچ دارای برتری قابل توجهی بود – در حدود 55٪ تا 45٪ – با بیش از دو سوم آرا شمارش شده. بوریک، 35 ساله، متعهد شده است که برنامه های اجتماعی شیلی را گسترش دهد، سیستم بازنشستگی را ملی کند و درآمد دولت را از طریق مالیات بر شرکت های معدنی عظیمی که در این کشور فعالیت می کنند، افزایش دهد.

اگرچه این رقابت یکی از جنجالی ترین و قطبی ترین انتخابات ریاست جمهوری از زمان بازگشت دموکراسی شیلی در سه دهه پیش بود، کاست تنها حدود 90 دقیقه پس از بسته شدن رای گیری به رقیب خود تبریک گفت. از امروز، او رئیس جمهور منتخب شیلی است و سزاوار احترام و همکاری سازنده ماست.» کاست گفت.

انتخابات دور دوم روز یکشنبه ضروری بود، زیرا هیچ یک از هفت نامزد بیش از 30 درصد آرا را در دور اول ماه گذشته کسب نکردند. کاست، یک کاتولیک که در کمپین کاهش مالیات و تعهد برای توقف مهاجرت فعالیت می کرد، در ماه نوامبر با کسب نزدیک به 28 درصد آرا، به پیروزی نزدیک شد. بوریچ که در دور اول 26 درصد را از آن خود کرد، با حمایت قوی شهری در سانتیاگو تقویت شد.


سوسیالیست یا پسر نازی؟  انتخابی که شیلی در آخر هفته پیش رو دارد

بوریچ اولین رئیس‌جمهور شیلی بود که پس از ناکامی در رهبری میدان در دور اول، در دور دوم پیروز شد. ممکن است در این ماه افشاگری ها مبنی بر اینکه پدر کاست یک نازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بوده است، به او کمک کرده است، اما بوریک برخی از رای دهندگان یهودی را نیز از خود دور کرد. مطالبه گر که یهودیان شیلی اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل را محکوم می کنند.

رئیس جمهور جدید در زمانی حساس سکان هدایت را به دست خواهد گرفت، زیرا شیلی در حال تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید است تا جایگزین قانون اساسی دیکتاتور سابق ژنرال آگوستو پینوشه در سال 1973 شود. بوریک قول داده است از حقوق سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان محافظت کند و این حقوق را گسترش دهد. از بومیان شیلی، از جمله سرخ پوستان ماپوچه.

بوریچ در ماه مارس به قدرت می رسد و جانشین سباستین پینیرا، تاجری که تبدیل به سیاستمداری شده است، اولین محافظه کار شیلی بود که از زمان پایان حکومت نظامی در سال 1990 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.