شیلی ازدواج همجنس گرایان را پس از یک دهه دعوا قانونی کرد

تصویب قانون ازدواج همجنس‌گرایان با تشویق گروه‌های حقوقی و زوج‌ها مواجه شد.

سانتیاگو:

کنگره شیلی روز سه‌شنبه قانونی را برای قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان تصویب کرد، این یک نقطه عطف برای این کشور محافظه‌کار آمریکای جنوبی پس از یک دهه مبارزه قانونی و در شرایطی که کشور به طرز ظریفی در آستانه انتخابات چهارراهی این ماه آماده شده بود، به تصویب رساند.

کارلا روبیلار وزیر توسعه اجتماعی پس از رای‌گیری گفت: “امروز یک روز تاریخی است، کشور ما ازدواج همجنس‌گرایان را تصویب کرده است، یک گام دیگر به جلو از نظر عدالت، از نظر برابری، با تشخیص اینکه عشق عشق است.”

سنا و مجلس سفلی شیلی هر دو روز سه‌شنبه به این لایحه رای مثبت دادند، این لایحه قبلاً تا حدی در ماه نوامبر تصویب شده بود و سنا آن را برای شفاف‌سازی ابهامات به کمیته ارسال کرد.

رئیس جمهور فعلی سباستین پینرا، که در ماه مارس از سمت خود کناره گیری می کند، از این لایحه حمایت کرده و انتظار می رود آن را به قانون تبدیل کند.

رای گیری روندی را به اوج می رساند که در سال 2017، زمانی که اولین لایحه با حمایت میشل باشله، رئیس جمهور وقت آمریکا ارائه شد، آغاز شد. شیلی اکنون آماده پیوستن به بیش از 20 کشور جهان با ازدواج قانونی همجنس گرایان است، از جمله آرژانتین، برزیل، کلمبیا، کاستاریکا و اروگوئه در آمریکای لاتین.

رولاندو خیمنز از گروه حقوق دگرباشان جنسی Movilh، یکی از حامیان اصلی این لایحه و که به پیشروی شیلی برای قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان برای بیش از یک دهه کمک کرد، گفت: «به سختی می‌توان باور کرد که امروز در حال برداشتن این گام هستیم.

شیلی در 19 دسامبر رئیس جمهور جدید را انتخاب می کند و بین گابریل بوریک مترقی و محافظه کار اجتماعی خوزه آنتونیو کاست، یک کاتولیک عمل می کند. این دو دیدگاه بسیار متفاوتی را برای آینده کشور ارائه می دهند.

در حالی که کاست با ازدواج همجنس‌گرایان مخالف است، او گفته بود که اگر در دوره ریاست‌جمهوری احتمالی او توسط کنگره تصویب می‌شد، به هر حال این لایحه را امضا می‌کرد و به قانون تبدیل می‌شد.

شیلی حتی در مقایسه با همتایان عمیقاً کاتولیک خود در آمریکای لاتین، مدت‌ها شهرت محافظه‌کاری داشته است. با این حال، اکثریت قوی شیلیایی‌ها اکنون از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند و شیلیایی‌ها در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از حرکت چپ در مسائل اجتماعی و فرهنگی را نشان داده‌اند.

اتحادیه های مدنی در شیلی از سال 2015 مجاز بوده اند، که برای شرکای همجنس گرایان بسیاری از مزایای زوج های متاهل، اما نه همه آنها، مانند حق فرزندخواندگی، وجود دارد.

این قانون که 90 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی اجرایی خواهد شد، مورد تشویق گروه‌های حقوقی و زوج‌ها قرار گرفت و در را برای هر دو والدین در یک زوج همجنس باز کرد تا به رسمیت شناخته شوند.

ایزابل آمور، مدیر اجرایی گروه برابری ایگوالس، گفت: «این دلیلی است که همه جامعه شیلی جشن بگیرند.

نه تنها افرادی که دارای رابطه همجنس هستند می توانند ازدواج کنند، بلکه صدها کودک و نوجوان نیز به خاطر دو مادر یا دو پدر خود شناخته می شوند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)