شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، از وزیر این کشور به دلیل اظهارات توهین آمیز درباره زنان خواست استعفا دهد

نخست‌وزیر بنگلادش به دلیل اظهارات توهین‌آمیز درباره زنان از وزیر خواست استعفا دهد

شیخ حسینه برای سومین دوره متوالی نخست وزیر بنگلادش است. (فایل)

داکا:

به گفته یکی از رهبران اتحادیه عوامی، نخست وزیر بنگلادش، شیخ حسینه، روز دوشنبه در اقدامی نادر از مراد حسن، وزیر اطلاعات دولت، به دلیل “اظهارات تحقیرآمیز” علیه زنان خواست استعفا دهد.

عبیدالکوادر، دبیر کل اتحادیه عوامی و وزیر حمل و نقل جاده ای در یک نشست خبری گفت: “نخست وزیر به من گفته است که به او (حسن) بگویم تا فردا صبح استعفا دهد… من پیام او را به او رساندم.”

کوادر از اظهار نظر حسن خودداری کرد و گفت که این اظهارات “اظهارات شخصی او بود که هیچ ارتباطی با حزب ما ندارد”.

حسن که او نیز پزشک است، به دلیل “نظرات نفرت انگیز” خود در رسانه ها علیه دختر طارق رحمان، رئیس موقت حزب اصلی اپوزیسیون بنگلادش (BNP) و نوه خالده ضیا، نخست وزیر سابق، مورد انتقاد قرار گرفت.

همچنین شنیده شد که او در یک کلیپ صوتی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، یک بازیگر سرشناس سینما را سرزنش می کند و دولت را در وضعیت شرم آور قرار می دهد.

در حالی که BNP از دولت خواست موضع خود را در مورد اظهارات حسن در مورد جیما رحمان، وکیل دادگستری جوانی که به همراه پدرش در بریتانیا زندگی می‌کند، روشن کند، گروه‌های حقوق زنان و وکلا او را به دلیل “اظهارات مبتذل و تحقیرآمیز” مورد انتقاد قرار دادند.

ضیا، یک محکوم پیوند، اکنون به دلیل بیماری وخیم در بیمارستان داکا تحت درمان است، در حالی که پسر بزرگش رحمان برای فرار از عدالت در چندین اتهام جنایی و اختلاس در لندن است.

محیا ماهی که اکنون برای ادای مراسم حج در عربستان سعودی به سر می‌برد، در پیامی ویدیویی گفت که حسن چند هفته پیش این پیام فاش شده را منتشر کرد که “آنقدر مرا تحقیر کرد و آزار داد که حرفی برای پاسخ دادن نداشتم”.

حسینه برای سومین دوره متوالی به عنوان نخست وزیر خدمت می کند، اما این اولین اتفاقی است که از یکی از اعضای شورای وزیران او خواسته می شود استعفا دهد.

کارشناسان قانون اساسی گفتند که اگر حسن استعفای خود را ارائه نکند، نخست وزیر می تواند با دستور رئیس جمهور او را برکنار کند.