شکایت پناهندگان روهینگیا از فیس بوک برای دریافت 150 میلیارد دلار خشونت در میانمار

شکایت پناهندگان روهینگیا از فیس بوک برای دریافت 150 میلیارد دلار خشونت در میانمار

پناهندگان روهینگیا از میانمار از متا پلتفرم‌ها که قبلاً فیسبوک نامیده می‌شد شکایت می‌کنند.

یانگون:

پناهجویان روهینگیا از میانمار از متا پلتفرمز، که قبلاً فیس بوک نام داشت، به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه این شرکت رسانه اجتماعی اقدامی علیه سخنان نفرت انگیز ضد روهینگیا که منجر به خشونت شده است، اقدامی نکرده است، شکایت کردند.

یک شکایت دسته جمعی ایالات متحده که روز دوشنبه توسط شرکت های حقوقی Edelson PC و Fields PLLC در کالیفرنیا ثبت شد، استدلال می کند که شکست این شرکت در محتوای پلیس و طراحی پلت فرم آن به خشونت در دنیای واقعی جامعه روهینگیا کمک کرده است.

وکلای بریتانیایی نیز در اقدامی هماهنگ، نامه ای اخطار را به دفتر فیسبوک در لندن ارسال کردند.

سخنگوی متا در بیانیه ای گفت: “ما از جنایات مرتکب شده علیه مردم روهینگیا در میانمار وحشت زده شده ایم. ما یک تیم اختصاصی از سخنرانان برمه ای ایجاد کرده ایم، Tatmadaw (ارتش میانمار) را ممنوع کرده ایم، شبکه هایی را مختل کرده ایم که در بحث عمومی دستکاری می کنند و دستگیر شده ایم. اقدام در مورد اطلاعات نادرست مضر برای کمک به حفظ امنیت مردم. ما همچنین روی فناوری برمه‌زبان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا شیوع محتوای نقض‌کننده را کاهش دهیم.”

این شرکت قبلاً گفته بود که برای جلوگیری از اطلاعات نادرست و نفرت در میانمار بسیار کند عمل کرده است.

سخنگوی حکومت نظامی میانمار به تماس های تلفنی رویترز برای اظهار نظر در مورد اقدام قانونی علیه فیس بوک پاسخ نداد.

در سال 2018، بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفتند که استفاده از فیس بوک نقش کلیدی در گسترش سخنان نفرت انگیز که به خشونت دامن می زد، ایفا کرده است.

تحقیقات رویترز در آن سال، که در شکایت ایالات متحده به آن اشاره شد، بیش از 1000 نمونه از پست ها، نظرات و تصاویر حمله به روهینگیا و سایر مسلمانان را در فیس بوک پیدا کرد. تقریباً همه به زبان اصلی محلی، برمه ای بودند.

این توهین شامل پست‌هایی بود که روهینگیا یا سایر مسلمانان را سگ، حشره و متجاوز می‌خواند، پیشنهاد می‌کرد که آنها را به خوک‌ها بخورانند، و از آنها خواسته شده بود که با شلیک گلوله یا نابود شوند.

این پست ها علی رغم قوانین فیس بوک که به طور خاص حمله به گروه های قومی را با “سخنان خشونت آمیز یا غیرانسانی” یا مقایسه آنها با حیوانات را ممنوع می کند، تحمل شد.

فیس بوک گفته است که طبق قانون اینترنتی ایالات متحده موسوم به بخش 230 که معتقد است پلتفرم های آنلاین در قبال محتوای ارسال شده توسط اشخاص ثالث مسئولیتی ندارند، در برابر مسئولیت محتوای ارسال شده توسط کاربران محافظت می شود. این شکایت می‌گوید که اگر بخش 230 به عنوان دفاع مطرح شود، به دنبال اعمال قانون میانمار در مورد ادعاها است.

اگرچه دادگاه‌های ایالات متحده می‌توانند قوانین خارجی را در مورد مواردی که آسیب‌ها و فعالیت‌های ادعایی شرکت‌ها در کشورهای دیگر رخ داده است، اعمال کنند، دو کارشناس حقوقی که با رویترز مصاحبه کردند، گفتند که از سابقه موفقی برای استناد به قوانین خارجی در دعاوی علیه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی اطلاعی ندارند. حمایت های بخش 230 می تواند اعمال شود.

آنوپام چاندر، استاد مرکز حقوق دانشگاه جورج تاون، گفت که استناد به قوانین میانمار “نامناسب” نیست. اما او پیش بینی کرد که “بعید است که موفقیت آمیز باشد” و گفت که “عجیب است که کنگره اقداماتی را طبق قوانین ایالات متحده سلب کرده باشد اما به آنها اجازه داده باشد تا طبق قوانین خارجی ادامه دهند.”

بیش از 730000 مسلمان روهینگیا در آگوست 2017 پس از سرکوب نظامی که به گفته پناهجویان شامل کشتار دسته جمعی و تجاوز جنسی بود، از ایالت راخین میانمار گریختند. گروه های حقوق بشر کشتار غیرنظامیان و سوزاندن روستاها را مستند کردند.

مقامات میانمار می گویند که در حال مبارزه با شورش هستند و انجام جنایات سیستماتیک را رد می کنند.

دادگاه کیفری بین المللی پرونده ای را در خصوص اتهامات جنایات در منطقه باز کرده است. در ماه سپتامبر، یک قاضی فدرال ایالات متحده به فیس بوک دستور داد تا سوابق حساب های مرتبط با خشونت ضد روهینگیا در میانمار را که غول رسانه های اجتماعی آن را بسته بود، منتشر کند.

این شکایت دسته جمعی جدید به ادعاهای فرانسیس هاوگن افشاگر فیس بوک، که اسناد داخلی را در سال جاری فاش کرد، اشاره می کند که این شرکت محتوای توهین آمیز را در کشورهایی که چنین سخنانی احتمالاً بیشترین آسیب را به همراه دارد، کنترل نمی کند.

این شکایت همچنین به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها از جمله گزارش ماه گذشته رویترز اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ارتش میانمار از حساب‌های جعلی رسانه‌های اجتماعی برای شرکت در آنچه که در ارتش به طور گسترده به عنوان “مبارزه اطلاعاتی” نامیده می‌شود، استفاده می‌کند.

محمد طاهر، پناهجوی ساکن در اردوگاه‌های بنگلادش که بیش از یک میلیون روهینگیا را در خود جای داده است، گفت که فیس‌بوک به طور گسترده برای گسترش تبلیغات ضد روهینگیا مورد استفاده قرار گرفته است.

او در تماس تلفنی گفت: ما از این حرکت استقبال می کنیم.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)