شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای تسهیل کمک های بشردوستانه به افغانستان تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای تسهیل کمک های بشردوستانه به افغانستان تصویب کرد

ناظران هشدار داده اند که میلیون ها نفر در افغانستان با گرسنگی یا مهاجرت مواجه هستند.

سازمان ملل:

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده را برای کمک به رساندن کمک های بشردوستانه به افغان های ناامید و در عین حال تلاش برای دور نگه داشتن کمک های مالی از دست طالبان، تصویب کرد.

این قطعنامه — اولین گام سازمان ملل پس از ماه ها کشمکش بر سر چگونگی جلوگیری از یک فاجعه انسانی در بحبوحه بحران اقتصادی در افغانستان — توسط اسلامگرایان به عنوان یک “گام خوب” مورد استقبال قرار گرفت.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت، میلیاردها دلار کمک و دارایی توسط غرب مسدود شده است که سازمان ملل آن را “شوک مالی بی سابقه” برای اقتصاد افغانستان وابسته به کمک توصیف کرده است.

ماه‌هاست که ناظران هشدار می‌دهند که میلیون‌ها نفر در طول زمستان تلخ، در طول یک بحران ترکیبی غذا، سوخت و نقدینگی با انتخاب بین گرسنگی یا مهاجرت روبرو هستند.

قطعنامه شورای امنیت اجازه می‌دهد کمک‌ها به مدت یک سال بدون نقض تحریم‌های بین‌المللی با هدف منزوی کردن طالبان که رژیم آن توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، به کشور سرازیر شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «ما از آن قدردانی می‌کنیم که می‌تواند به وضعیت اقتصادی افغانستان کمک کند»، و افزود که امیدوار است جامعه بین‌المللی همچنین تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی و بانکی اعمال شده بر نهادهای مرتبط با این گروه را «سرعت بخشد».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «تحریم‌های سازمان ملل ابزار مهمی برای پاسخگویی به تهدیدات و نقض حقوق بشر است، اما ما باید مطمئن شویم که این تحریم‌ها مانعی برای ارسال کمک‌های فوری مورد نیاز نخواهد شد».

ایالات متحده همچنین روز چهارشنبه گام‌های بیشتری را برای کاهش تحریم‌ها علیه طالبان برای اجازه دادن به کمک، به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها برای روشن کردن این موضوع که صادرات کالاها و نقل و انتقالات نقدی مجاز است تا زمانی که به افرادی که هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند، مجاز نیست، اعلام کرد.

کمک های غذایی “بسیار حیاتی”.

در افغانستان، امدادگران ممکن است در معاملات مالی با وزارتخانه هایی که توسط افراد تحریم شده اداره می شوند، مشارکت داشته باشند. قطعنامه سازمان ملل تضمین می کند که امدادگران تحریم ها را نقض نمی کنند.

این متن همچنین شامل نظارت بر مقصد کمک‌ها و همچنین گزارش سازمان ملل در مورد عملکرد کمک‌ها هر شش ماه یکبار است.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در اوایل این هفته به خبرگزاری فرانسه گفت، اگر شواهد نشان دهد که از آن سوء استفاده شده است، امکان لغو معافیت وجود دارد.

مارتین گریفیتس، معاون وزیر سازمان ملل در امور بشردوستانه، از این قطعنامه استقبال کرد و گفت که این قطعنامه به بیش از 160 سازمان بشردوستانه که “کمک های مهم غذایی و صحی را در افغانستان ارائه می کنند… اجازه می دهد تا کارهایی را که ما برنامه ریزی کرده ایم، اجرا کنند.”

پس از بازگشت طالبان به قدرت، ایالات متحده نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و بانک جهانی نیز کمک های خود به کابل را به حالت تعلیق درآورد.

ارز سقوط کرده است و خانواده ها بدون بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان دولت به فروش اثاثیه و جواهرات متوسل شده اند تا امرار معاش کنند.

با توجه به اینکه این کشور از خشکسالی و همه‌گیری کووید-۱۹ نیز آسیب دیده است، سازمان ملل در اوایل ماه جاری هشدار داد که شوک مالی می‌تواند باعث شود اقتصاد ظرف یک سال ۲۰ درصد منقبض شود.

کمک های بین المللی 40 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان و 80 درصد بودجه آن را تامین می کرد.

اما مجاهد گفت که کشور با چنین بحرانی مواجه نیست.

مجاهد گفت: «کمک ها از کشورهای بسیاری آمده است و دولت ذخایر زیادی از مواد غذایی دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

بنابراین، ما تهدیدی برای بحران انسانی نمی بینیم، اگرچه مردم به کمک نیاز دارند.»

روز چهارشنبه روسیه از غرب خواست تا دارایی های افغانستان را آزاد کند.

بانک جهانی در 10 دسامبر اعلام کرد که 280 میلیون دلار کمک بشردوستانه به یونیسف و برنامه جهانی غذا تا پایان ماه دسامبر ارائه خواهد کرد تا در افغانستان توزیع شود.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)