شهر بندری میانمار پس از طوفان موکا قطع شد

شهر بندری میانمار پس از طوفان موکا قطع شد

در اواخر روز یکشنبه طوفان تا حد زیادی از بین رفته بود و کمپ های پناهندگانی که تقریباً یک میلیون روهینگیا را در خود جای داده بودند، در امان بود.

کیاوکتاو، میانمار:

ارتباط ده‌ها هزار نفر در یکی از شهرهای بندری میانمار روز دوشنبه پس از طوفان در غرب این کشور و همسایه بنگلادش قطع شد.

طوفان موکا بین کوکس بازار در بنگلادش و سیتوی میانمار با بادهایی با سرعت 195 کیلومتر (120 مایل) در ساعت، در بزرگترین طوفانی که خلیج بنگال را در بیش از یک دهه گذشته به وقوع پیوست، به خشکی رسید.

در اواخر روز یکشنبه طوفان تا حد زیادی از بین رفت و کمپ‌های پناهجویان را که تقریباً یک میلیون روهینگیایی در بنگلادش در خود جای داده بودند، در امان ماند، جایی که مقامات گفتند هیچ تلفاتی نداشته است.

ارتباطات با پایتخت ایالت سیتو، که حدود 150000 نفر در آن زندگی می کنند، که بر اساس ردیاب های طوفان بیشترین بار طوفان را متحمل شده بود، همچنان در روز دوشنبه قطع بود.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، جاده منتهی به شهر مملو از درختان، دکل ها و کابل های برق بود و خودروهای پر از امدادگران و مردم محلی سعی در رسیدن به شهر داشتند و بستگان آنها صف تشکیل دادند.

یک راننده آمبولانس که سعی داشت خود را به سیتوه برساند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما دیروز تمام مسیر را از میان طوفان گذراندیم و درختان را قطع کردیم و ستون ها را دور زدیم… اما پس از آن درختان بزرگ جاده را مسدود کردند.

او و دیگران از اره برقی برای بریدن شاخه های درختانی که جاده را مسدود کرده بودند استفاده می کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، طوفان روز یکشنبه در ساحل سقوط کرد و موجی از طوفان و وزش باد شدید را به همراه داشت که یک برج ارتباطی در سیتوه را واژگون کرد.

رسانه‌های وابسته به حکومت نظامی گزارش دادند که طوفان صدها ایستگاه پایه را که تلفن‌های همراه را به شبکه‌ها متصل می‌کنند در ایالت راخین از کار انداخته است.

مردی از این شهر که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «می‌خواهم هرچه سریع‌تر به خانه برگردم، زیرا از وضعیت سیتوه اطلاعی نداریم.»

خط تلفن نیست، اینترنت نیست… نگران خانه و وسایلم هستم.

رسانه های دولتی بدون اشاره به جزئیات مربوط به زمان رسیدن امدادرسانی به فرودگاه سیتو، گزارش دادند که مین آنگ هلینگ، رئیس حکومت نظامی “به مقامات دستور داده است تا برای امداد رسانی به فرودگاه سیتوه آماده شوند.”

“خسارات گسترده”

سازمان ملل گفت مشکلات ارتباطی به این معناست که هنوز قادر به ارزیابی خسارات در ایالت راخین که سال‌ها توسط درگیری‌های قومی ویران شده است، نبوده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اواخر روز یکشنبه گفت: «گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که خسارات وارده بسیار زیاد است».

ساکنان جزیره شاه پوریر دویپ بنگلادش شروع به تعمیر خانه های آسیب دیده، جستجو در میان آوارها و بازیابی اموال پراکنده کردند.

مقامات بنگلادش گفتند که 750000 نفر را تخلیه کرده اند.

کامرالحسن، دبیر وزارت مدیریت بلایای طبیعی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ کس در این طوفان جان خود را از دست نداده است.

به گفته مقامات، در اردوگاه‌های روهینگیا، جایی که حدود یک میلیون نفر در 190000 پناهگاه بامبو و برزنت زندگی می‌کنند، خسارات وارده نیز بسیار کم بوده است.

شمسود دوزا معاون کمیساریای پناهندگان به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود 300 پناهگاه در اثر طوفان ویران شد.

احتمال رانش زمین در کمپ ها نیز «به دلیل کمبود باران» کم بود.

“آسمان روشن شد.”

عزیزرحمن، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش، به خبرگزاری فرانسه گفت که طوفان موکا قدرتمندترین طوفانی است که از زمان طوفان سیدر به بنگلادش رسیده است.

سیدر در نوامبر 2007 به سواحل جنوبی بنگلادش حمله کرد و بیش از 3000 نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت وارد کرد.

در سال‌های اخیر، پیش‌بینی بهتر و برنامه‌ریزی موثرتر تخلیه، به طور چشمگیری از تلفات این طوفان‌ها کاسته است.

دانشمندان هشدار داده اند که با گرم شدن جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، طوفان ها قوی تر می شوند.

طوفان ها – معادل طوفان ها در اقیانوس اطلس شمالی یا طوفان در شمال غربی اقیانوس آرام – یک تهدید معمولی و مرگبار در سواحل شمال اقیانوس هند است که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

طوفان نرگس در سال 2008 دلتای ایراوادی میانمار را ویران کرد و حداقل 138000 نفر را کشت.

حکومت نظامی آن زمان به دلیل واکنش خود به این فاجعه با انتقادهای بین المللی مواجه شد. متهم به مسدود کردن کمک های اضطراری و امتناع اولیه از دسترسی به کارگران و تجهیزات بشردوستانه بود.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)