شش پرسنل امنیتی در حمله به شرکت انرژی مجارستانی در پاکستان کشته شدند

شش پرسنل امنیتی در حمله به شرکت انرژی مجارستانی در پاکستان کشته شدند

تبادل آتش بیش از یک ساعت ادامه داشت

پلیس پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد که در محاصره شبانه ده ها شبه نظامی در یک سایت اکتشاف نفت و گاز متعلق به مجارستان، شش پرسنل امنیتی پاکستان کشته شدند.

پاکستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان همسایه در سال 2021 شاهد افزایش ستیزه‌جویی بوده است، حملاتی که عمدتاً نیروهای امنیتی و منافع خارجی متهم به استثمار را هدف قرار می‌دهند.

آصف بهادر، رئیس پلیس منطقه به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود 50 جنگجو حوالی نیمه شب به یک سایت متعلق به گروه MOL که مقر آن در بوداپست است در منطقه هانگو در استان خیبر پختونخوا حمله کردند.

آقای بهادر گفت: “آنها به سلاح های سبک و سنگین مسلح شده بودند و گلوله های خمپاره شلیک کردند، که شش پرسنل امنیتی را در ورودی اصلی کشته شدند” در نزدیکی مرز افغانستان.

او گفت که کشته شدگان شامل چهار نفر از نیروهای کمکی پلیس شبه نظامی در پاسبانی مرزی و دو محافظ خصوصی پاکستانی این شرکت بودند.

آقای بهادر افزود: “مبادله آتش برای بیش از یک ساعت ادامه داشت. پلیس ستیزه جویان را مجبور به فرار کرد.”

او بخش داخلی جنبش طالبان پاکستان – فعال ترین گروه شبه نظامی در منطقه – را مسئول این حمله دانست، هرچند تاکنون هیچ مسئولیتی بر عهده نگرفته است.

نورولی خان، یک مقام پولیس ناحیه دوم، حمله و تلفات را تایید کرد. گروه MOL از سال 1999 یک شرکت تابعه پاکستانی را اداره می کند و به گفته وب سایت آنها، 400 کارمند در این کشور مشغول به کار است.

سخنگوی سفارت مجارستان در اسلام آباد گفت: ما در حال ارزیابی اطلاعات هستیم و هیچ اقدام دیپلماتیکی برنامه ریزی نشده است.

گروه MOL فوراً به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

آقای بهادر گفت که مهاجمان از ناحیه وزیرستان شمالی که هم مرز با افغانستان است و از لحاظ تاریخی محل ستیزه جویان بوده است، آمده اند.

در طول تهاجم آمریکا پس از 11 سپتامبر به افغانستان، این منطقه به شدت مورد هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین و حمله نظامی اسلام آباد برای سرکوب جنگجویان اسلام‌گرا قرار گرفت.

طالبان پاکستان – معروف به تحریک طالبان پاکستان (TTP) – در سال 2007 توسط شبه نظامیانی که از طالبان افغانستان جدا شده بودند تا مبارزه خود را در اسلام آباد برای حمایت از تهاجم آمریکا متمرکز کنند، تشکیل شد.

روز دوشنبه، مقامات گفتند که دو مدرسه خالی از سکنه دخترانه در این استان یک شبه مورد حمله ستیزه جویان قرار گرفتند که باعث تخریب 9 کلاس درس شد، اما تلفات جانی نداشت. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.