سو ناینگ عکاسی که در تظاهرات میانمار دستگیر شده بود در بازداشت درگذشت: گزارش

عکاس دستگیر شده در تظاهرات میانمار در بازداشت درگذشت: گزارش

تظاهرکنندگان در اعتراض به کودتای نظامی 10 دسامبر در یانگون خواستار «اعتصاب خاموش» شدند.

بر اساس گزارش های دوستانش، گزارش های رسانه ها و یک گروه مدافع، عکاسی که پس از اعتراضات ضد کودتا در بزرگترین شهر میانمار هفته گذشته بازداشت شده بود، در حین بازداشت جان خود را از دست داده است.

سو ناینگ، که به عنوان یک طراح گرافیک آموزش دیده و پس از به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در ماه فوریه، شروع به مستندسازی تظاهرات کرده است، جمعه گذشته در حین عکسبرداری از خیابان های متروکه یانگون در جریان اعتراض “اعتصاب خاموش” بازداشت شد.

یکی از دوستان سو ناینگ که به دلیل نگرانی های ایمنی خواست نامش فاش نشود، گفت که به آنها در مورد مرگ گفته شده اما جسد او را ندیده اند.

گزارش هایی مبنی بر مرگ وی اولین بار روز سه شنبه در شبکه های اجتماعی و پورتال های خبری منتشر شد. رادیو آسیای آزاد که توسط ایالات متحده تامین مالی می شود، به نقل از منابع نزدیک به سو ناینگ گزارش داد که مرگ توسط اعضای خانواده تایید شده است.

سخنگوی ارتش حاکم میانمار به تماس‌هایی که به دنبال اظهارنظر درباره این گزارش‌ها بودند، پاسخ نداد.

با بستگان سو ناینگ، که در 30 سالگی است و با یک پسر ازدواج کرده است، نمی توان برای اظهار نظر تماس گرفت.

میانمار زمانی که ارتش دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل را در 1 فوریه سرنگون کرد، در بحران فرو رفت و باعث تظاهرات و درگیری در روستاها بین شبه نظامیان ضد حکومت نظامی و ارتش شد.

از زمان کودتا، افزایشی به نام «روزنامه‌نگاران شهروند» وجود داشته است که اعتراضات اغلب خشونت‌آمیز را مستند می‌کنند تا پیام خود را به گوش جهانیان برسانند. سو ناینگ محتوا را به صورت رایگان در اختیار رسانه ها قرار داده بود.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی (AAPP)، یک گروه نظارتی که سازمان ملل به آن اشاره می کند، می گوید که از زمان کودتا بیش از 1300 نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند و 10900 غیرنظامی بازداشت شده اند. AAPP گفت که این ده ها روزنامه نگار هستند که حدود 40 نفر هنوز در بازداشت هستند.

ارتش گفته است که ارقام AAPP اغراق آمیز است.

گروه آزادی رسانه گزارشگران بدون مرز (RSF) گفت که وی در بازجویی درگذشت. در این گزارش به منابعی از جمله یکی از بستگان اشاره شده است.

این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته است که تشدید وحشت علیه خبرنگارانی که اخبار را در میانمار پوشش می‌دهند محکوم کند و تحریم‌های هدفمند علیه ژنرال‌ها را اعمال کند.

گزارش‌های قبلی از مرگ افراد در بازداشت پس از بازداشت، از جمله مقامات حزب سوچی وجود داشته است که فکر می‌کردند هیچ مورد تایید شده‌ای از خبرنگاران وجود ندارد.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، میانمار را پس از چین در رتبه دوم بدترین زندانبان روزنامه نگاران در جهان قرار داده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)