سومیا سوامیناتان سازمان جهانی بهداشت، نوع کووید Omicron می تواند دلتا را جابجا کند

Omicron می تواند دلتا را جابجا کند: سومیا سوامیناتان سازمان جهانی بهداشت

Soumya Swaminathan گفت که ممکن است واکسن متفاوتی برای Omicron لازم نباشد.

دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس بعدی رویترز در روز جمعه گفت که نوع Omicron ممکن است غالب شود زیرا بسیار قابل انتقال است، اما ممکن است به واکسن متفاوتی نیاز نباشد.

سومیا سوامیناتان همچنین گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا Omicron خفیف‌تر از سایر انواع ویروس کرونا است که باعث کووید-19 می‌شود و منشا آن را مورد تردید قرار می‌دهد و گفت که به دور از اطمینان است که در جنوب آفریقا ظاهر شده است.

سوامیناتان گفت: «این امکان وجود دارد که بتواند به () نوع غالب تبدیل شود. او گفت که نوع دلتا در حال حاضر 99 درصد از عفونت ها را در سراسر جهان تشکیل می دهد.

دانشمندان در اتحادیه اروپا و استرالیا پیش‌بینی می‌کنند که Omicron ممکن است در عرض چند ماه بیشتر از دلتا عفونت‌ها را ایجاد کند.

او گفت که Omicron “بسیار قابل انتقال بود” و به داده های آفریقای جنوبی اشاره کرد که نشان می دهد تعداد موارد روزانه دو برابر می شود.

سوامیناتان در مصاحبه ای گفت: “چقدر باید نگران باشیم؟ ما باید آماده و محتاط باشیم، نه وحشت، زیرا در وضعیت متفاوتی نسبت به یک سال پیش هستیم.”

او گفت که WHO در این مرحله نمی‌تواند بگوید که Omicron یک نوع خفیف است، حتی اگر بسیاری از عفونت‌ها تاکنون با علائم کمتر شدید یا بدون علائم همراه بوده‌اند.

هنوز شواهد قطعی در مورد تأثیر Omicron بر اثربخشی آنتی بادی ها وجود ندارد.

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: “به نظر می رسد که می تواند بر برخی از مصونیت طبیعی ناشی از عفونت قبلی غلبه کند.” اما افزود که به نظر می رسد واکسن ها تأثیر دارند.

سوامیناتان گفت: “این واقعیت که آنها بیمار نمی شوند… این بدان معناست که واکسن ها هنوز محافظت می کنند و ما امیدواریم که آنها به محافظت ادامه دهند.”

واکسن علیه همه ویروس های کرونا؟

سوامیناتان در مورد نیاز به ارتقای واکسن‌های موجود محتاط بود و خاطرنشان کرد که تقویت واکسن‌های موجود ممکن است علیه Omicron کافی باشد.

او گفت: “این امکان وجود دارد که واکسن ها موثر باشند. ممکن است در ابتدا به دوز اضافی برای تقویت پاسخ ایمنی نیاز داشته باشید.”

او افزود که یک گروه مشاوره فنی WHO در تلاش است تا بررسی کند که آیا نوع جدیدی از واکسن علیه Omicron مورد نیاز است یا خیر.

اوگور شاهین، مدیرعامل BioNTech در اوایل روز در صحبت با رویترز نکست گفت که شرکت او می تواند واکسن خود را نسبتاً سریع در پاسخ به Omicron تطبیق دهد و چند هفته آینده نشان خواهد داد که چقدر به ارتقاء فوری نیاز است.

شاهین گفت: «من اصولاً معتقدم در یک مقطع زمانی خاص، ما به یک واکسن جدید علیه این نوع جدید نیاز خواهیم داشت.

سوامیناتان در پاسخ به سوالی درباره نیاز به تقویت‌کننده‌های سالانه واکسن، گفت: «سازمان بهداشت جهانی در حال آماده‌سازی برای همه سناریوها است، که می‌تواند شامل دوز اضافی، به ویژه در میان برخی گروه‌های سنی یا بخش‌های آسیب‌پذیر جمعیت باشد.

اما او افزود: “عفونت طبیعی به عنوان یک تقویت کننده عمل می کند.”

منشا نامشخص

سوامیناتان، یک متخصص اطفال واجد شرایط از هند، تردیدهایی را در مورد منشاء نوع جدید ایجاد کرد، که برای اولین بار در جنوب آفریقا شناسایی شد، جایی که بیشترین تعداد موارد نیز در آن ثبت شده است.

او گفت: “از کجا منشأ گرفته است؟ ما نمی دانیم.” او با اشاره به اینکه ممکن است در کشورهایی که توالی یابی ژنومی کافی ندارند سرچشمه گرفته باشد، گفت:

“شاید هرگز نفهمیم.”

سوامیناتان گفت که ممنوعیت پرواز توسط برخی از کشورها که جنوب آفریقا را هدف قرار می دهند ناعادلانه است و افزود که این نوع در آفریقای جنوبی “به دلیل توالی ژنومی عالی و نظارت” در آنجا شناسایی شده است.

ما احساس وحشتناکی داریم که آنها به خاطر آن مجازات شده اند.»

WHO گفته است که محدودیت های سفر می تواند زمان بخرد اما راهی برای مبارزه با نوع Omicron نیست و از کشورها می خواهد ظرفیت مراقبت های بهداشتی را افزایش داده و جمعیت خود را واکسینه کنند.

سوامیناتان همچنین خواستار عدالت بیشتر در توزیع واکسن‌ها و آزمایش‌های COVID-19 شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اگر آفریقا واکسن‌های بیشتری دریافت کرده و تجویز می‌کرد، نوع Omicron به وجود نمی‌آمد، گفت: “کاملا”.

سوامیناتان گفت: “رابطه واضحی بین نابرابری در دسترسی به واکسن ها و توسعه انواع آن وجود دارد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)