سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، در میان ترساندن Omicron می گوید: نیازی به وحشت نیست

سومیا سوامیناتان از سازمان جهانی بهداشت در میان ترساندن Omicron می گوید: نیازی به وحشت نیست

دکتر سومیا سوامیناتان گفت که Omicron “به شدت قابل انتقال بود” (پرونده)

ژنو:

دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه از مردم خواست که از ظهور نوع ویروس کرونای Omicron وحشت نکنند و گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا واکسن ها نیاز به کار مجدد دارند یا خیر.

سومیا سوامیناتان در مصاحبه ای در کنفرانس بعدی رویترز گفت که پیش بینی اینکه آیا Omicron به سویه غالب تبدیل می شود غیرممکن است.

Omicron در آسیا، آفریقا، آمریکا، خاورمیانه و اروپا جای پای خود را به دست آورده است و به هفت استان از نه استان آفریقای جنوبی، جایی که برای اولین بار شناسایی شد، رسیده است. بسیاری از دولت‌ها قوانین سفر را سخت‌تر کرده‌اند تا از این نوع سفر جلوگیری کنند.

سوامیناتان گفت که Omicron “بسیار قابل انتقال بود” و به داده های آفریقای جنوبی اشاره کرد که نشان می دهد تعداد موارد روزانه دو برابر می شود.

او گفت: “چقدر باید نگران باشیم؟ ما باید آماده و محتاط باشیم، نه هراس، زیرا در وضعیت متفاوتی نسبت به یک سال پیش هستیم.”

دلتا 99 درصد از عفونت‌ها را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد. این نوع باید برای خارج از رقابت قابل انتقال باشد و در سراسر جهان غالب شود. ممکن است، اما پیش‌بینی آن ممکن نیست.»

چیزهای زیادی در مورد Omicron ناشناخته باقی مانده است، که در بیش از دوجین کشور شناسایی شده است زیرا بخش هایی از اروپا با موجی از عفونت های نوع آشناتر دلتا دست و پنجه نرم می کنند.

سوامیناتان گفت: «ما باید منتظر بمانیم، امیدواریم ملایم‌تر باشد… اما هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد این نوع به طور کلی زود است.

مایک رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت گفت که هیچ مدرکی دال بر تغییر در واکسن‌ها برای تطبیق آنها با Omicron وجود ندارد.

رایان در یک رویداد رسانه‌های اجتماعی گفت: “در حال حاضر، ما واکسن‌های بسیار موثری داریم که کار می‌کنند. ما باید روی توزیع عادلانه‌تر آنها تمرکز کنیم. ما باید روی واکسینه کردن افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند تمرکز کنیم.”

کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست توجیهی سازمان ملل در ژنو گفت که سازندگان واکسن باید برای احتمال تعدیل محصولات خود آماده شوند.

اوگور شاهین، مدیرعامل BioNTech آلمان که واکسن کووید را با فایزر تولید می کند، در کنفرانس بعدی رویترز گفت که این شرکت باید بتواند عکس ها را نسبتاً سریع تطبیق دهد.

شاهین همچنین گفت که واکسن‌های فعلی باید با وجود جهش‌ها به محافظت در برابر بیماری‌های شدید ادامه دهند.

شاهین گفت: “من اصولاً معتقدم در یک مقطع زمانی خاص، ما به یک واکسن جدید علیه این نوع جدید نیاز خواهیم داشت. سوال این است که چقدر فوری باید در دسترس باشد.”

شکاف های نگران کننده در واکسیناسیون

استرالیا آخرین کشوری بود که یک روز پس از یافتن این نوع جدید در پنج ایالت ایالات متحده، انتقال جامعه را گزارش کرد.

بر اساس آمار رویترز، از زمانی که برای اولین بار در اواخر سال 2019 در مرکز چین شناسایی شد، تقریبا 264 میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و 5.48 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

نرخ واکسیناسیون از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما شکاف های نگران کننده ای در کشورهای فقیرتر وجود دارد. اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان و زمانی کانون بیماری کووید-19 آسیا بود، تنها حدود 35 درصد از جمعیت خود را به طور کامل تلقیح کرده است.

در ایالات متحده، دولت بایدن اقداماتی را برای محافظت در برابر شیوع ویروس اعلام کرد. از روز دوشنبه، مسافران هوایی بین‌المللی که وارد ایالات متحده می‌شوند باید طی یک روز از سفر آزمایش کووید-19 منفی دریافت کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: “ما با علم و سرعت با این نوع مبارزه خواهیم کرد، نه هرج و مرج و سردرگمی.”

کمتر از 60 درصد از جمعیت ایالات متحده به طور کامل واکسینه شده اند که یکی از پایین ترین نرخ ها در میان کشورهای ثروتمند است.

جدای از ایجاد ویرانی در صنعت سفر، سرکوب بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و اقتصادهای بزرگ را در زمانی که شروع به بهبودی از قرنطینه های ناشی از دلتا کرده بودند، تضعیف کرده است.

مایکل ساندرز، سیاستگذار بانک مرکزی انگلستان، که ماه گذشته به افزایش نرخ بهره رأی داد، روز جمعه گفت که قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه رأی دادن در این ماه، اطلاعات بیشتری در مورد Omicron می خواهد.

ساندرز در یک سخنرانی گفت: «در حال حاضر، با توجه به اینکه نوع جدید کووید Omicron اخیراً شناسایی شده است، انتظار برای مشاهده شواهد بیشتر در مورد اثرات احتمالی آن بر نتایج سلامت عمومی و در نتیجه بر اقتصاد، می‌تواند مزایای خاصی داشته باشد.

آلمان اعلام کرد که واکسینه نشده را از همه مشاغل به جز مشاغل ضروری منع می کند و قانونی برای اجباری کردن واکسیناسیون برای اوایل سال آینده تدوین خواهد شد.

چندین کشور، از جمله بریتانیا و ایالات متحده، طرح هایی را برای ارائه شات های تقویت کننده ارائه کردند، اما، مانند ممنوعیت های سفر، بحث برانگیز هستند.

بسیاری از دانشمندان می گویند راه جلوگیری از گسترش ویروس این است که مطمئن شویم کشورهای فقیرتر به واکسن دسترسی دارند، نه اینکه به مردم کشورهای ثروتمندتر واکسن های تقویتی تزریق کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)