سوئیس پرونده پولشویی مربوط به خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا را لغو کرد

سوئیس پرونده پولشویی مربوط به پادشاه سابق اسپانیا را لغو کرد

خوان کارلوس در امارات متحده عربی در تبعید زندگی می کند (پرونده)

ژنو:

دادستان کل ژنو روز دوشنبه گفت که تحقیقات جنایی در مورد اتهاماتی که خوان کارلوس، پادشاه سابق اسپانیا مبنی بر پولشویی «کارمزد غیرقانونی» از عربستان سعودی انجام داده است، به دلیل شواهد ناکافی بسته است.

یک بانک خصوصی سوئیسی که در تحقیقات جنایی سه ساله شرکت داشت به دلیل عدم ارائه گزارش مجرم شناخته شد و جریمه شد.

دادستان ایو برتوسا گفت که او ثابت کرده است که عربستان سعودی در اوت 2008 100 میلیون دلار به حسابی که یک ماه قبل در بانک خصوصی Mirabaud به نام یک بنیاد پانامایی افتتاح شده بود، پرداخت کرده است که مالک اصلی آن خوان کارلوس بود.

اما برتوسا در بیانیه‌ای گفت که نتوانسته است ارتباط کافی با قراردادی که سه سال بعد به شرکت‌های اسپانیایی برای اتصال ریلی سریع‌السیر در عربستان سعودی منعقد شد، ثابت کند.

خانواده سلطنتی اسپانیا از اظهار نظر در مورد این تحول خودداری کردند. خوان کارلوس، که در تبعید در امارات متحده عربی زندگی می کند، نمی تواند فوراً برای اظهار نظر تماس بگیرد.

خوان کارلوس قبلاً از طریق وکیل خود از اظهار نظر در مورد اتهامات مختلف علیه خود خودداری کرده است. در اسناد دادگاه از مدیر دارایی ژنو پادشاه سابق نقل شده است که شهادت می دهد که سفیر سعودی این وجوه را “هدیه ناب” توصیف کرده است.

برتوسا گفت که تحقیقات جنایی را در سال 2018 و پس از گزارش‌های خبری مبنی بر اینکه پادشاه سابق که در سال 2014 از سلطنت کناره‌گیری کرد، “کمیته‌های غیرقانونی” مرتبط با قراردادها دریافت کرده و وجوه را در حساب‌های سوئیس ذخیره کرده است، گفت.

برتوسا گفت: “تحقیقات نشان داد که خوان کارلوس اول در واقع 100 میلیون دلار در حساب بنیاد Lucum در Mirabaud & Cie SA در ژنو از وزارت دارایی عربستان در 8 اوت 2008 دریافت کرده است.”

استفاده از یک بنیاد و حساب‌های خارج از کشور توسط قهرمانان مختلف این پرونده نشان‌دهنده «تمایل به تقلب» بود، اما او نتوانسته بود به اندازه کافی رابطه بین پرداخت سعودی و قرارداد ارتباط ریلی مدینه و مکه را ثابت کند. گفت.

اتهامات رد شد

برتوسا گفت که نزدیک به 9 میلیون دلار از کویت و بحرین در حساب های خوان کارلوس و معشوق سابق آلمانی الاصل او، کورینا زو سین-ویتگنشتاین، دریافت شده است. دادستان افزود: او موجودی 65 میلیون یورویی (73.3 میلیون دلار) را از حساب Mirabaud دریافت کرد که در ژوئن 2012 بسته شد و وجوه به حساب او در باهاما منتقل شد.

برتوسا گفت که اتهامات مطرح شده علیه چهار متهم، که اسناد دادگاه نشان می دهد شامل مدیر دارایی، یک وکیل و یک بانکدار و همچنین زو سین-ویتگنشتاین می شود، به اتهام “پولشویی تشدید کننده” رد شد. خوان کارلوس در میان پنج مظنون متهم به اتهام عدم گزارش فعالیت غیرمعمول یک حساب تحت قانون پولشویی، که شامل بانک نیز می شود، نبود.

زو سین ویتگنشتاین در بیانیه ای که به رویترز ارسال شد، گفت: امروز بالاخره در تحقیقات سه ساله ای که توسط دادستان سوئیس انجام شد، از هر نوع تخلفی تبرئه شدم.

بی گناهی من در ابتدا آشکار بود و این قسمت به عنوان بخشی از کمپین سوء استفاده مداوم علیه من توسط برخی از منافع اسپانیایی به من آسیب بیشتری زد.

او گفت: “در عین حال، متخلفان اصلی مورد بررسی قرار نگرفته اند و به آنها فرصت داده شده تا فعالیت های خود را پنهان کنند. آنها همچنان بی پاسخ مانده اند.”

در بیانیه دادستان آمده است که بانک Mirabaud به دلیل گزارش نکردن حساب زو سین-ویتگنشتاین و فعالیت غیرعادی آن از وجوه دریافتی از بنیاد متعلق به پادشاه سابق، 50000 فرانک سوئیس (54100 دلار) جریمه شد.

این بانک در بیانیه ای اعلام کرد که از بسته شدن این پرونده جنایی استقبال می کند. این سازمان گفت که نقض ادعایی آن از وظیفه گزارش دهی مربوط به حساب مرتبط با پادشاه سابق اسپانیا نیست و از آن زمان رویه های داخلی خود را توسعه داده و تقویت کرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)