سوئد ماگدالنا اندرسون را به عنوان اولین زن نخست وزیر انتخاب کرد

سوئد ماگدالنا اندرسون را به عنوان اولین زن نخست وزیر انتخاب کرد

ماگدالنا اندرسون سوئدی رسماً وظایف خود را بر عهده خواهد گرفت و دولت خود را روز جمعه معرفی خواهد کرد.

استکهلم:

پارلمان سوئد روز چهارشنبه ماگدالنا اندرسون، رهبر حزب سوسیال دموکرات و وزیر دارایی فعلی را به عنوان اولین نخست وزیر زن این کشور انتخاب کرد، پس از اینکه وی در آخرین لحظه توافقی را برای جلب حمایت کلیدی منعقد کرد.

اندرسون جانشین نخست وزیر مستعفی استفان لوفون خواهد شد که در مجموع ۱۱۷ نماینده پارلمان به او رای دادند، در حالی که ۵۷ نماینده ممتنع، ۱۷۴ رای مخالف و یک نفر غایب بود.

در سیستم سوئد، یک نامزد نخست وزیری نیازی به حمایت اکثریت پارلمان ندارد، آنها فقط باید اکثریت – یا 175 رای – علیه خود نداشته باشند.

این مرد 54 ساله که در اوایل ماه جاری رهبری سوسیال دموکرات ها را بر عهده گرفت، اواخر روز سه شنبه با حزب چپ به توافق رسید تا در ازای حمایت از حزب در رای روز چهارشنبه، حقوق بازنشستگی را افزایش دهد.

او قبلاً از حمایت شریک ائتلافی سوسیال دموکرات ها، سبزها و همچنین حزب مرکز برخوردار شده بود.

با این حال، اندرسون حتی قبل از انتخابش در روز چهارشنبه با اولین شکست خود مواجه شد.

حزب مرکز اعلام کرد که با وجود اینکه در رای گیری برای نخست وزیری با اندرسون مخالفت نمی کند، به دلیل امتیازاتی که به چپ داده شده است، حمایت خود را از بودجه دولت که قرار است در اواخر روز چهارشنبه به رای گذاشته شود، پس می گیرد.

این بدان معناست که اندرسون به احتمال زیاد باید با بودجه ای که توسط مخالفان محافظه کار میانه رو، دموکرات مسیحی و راست افراطی دموکرات سوئد ارائه می شود، حکومت کند.

اندرسون رسماً وظایف خود را بر عهده خواهد گرفت و روز جمعه دولت خود را معرفی خواهد کرد.

استفان لوفون در 10 نوامبر پس از هفت سال نخست وزیری در اقدامی که به طور گسترده انتظار می رفت با هدف دادن زمان به جانشین خود برای آماده شدن برای انتخابات عمومی کشور در سپتامبر 2022 استعفا داد.

سوئد علیرغم اینکه کشوری است که مدت‌ها از برابری جنسیتی دفاع می‌کند، هرگز یک زن به عنوان نخست‌وزیر نداشته است.

سایر کشورهای شمال اروپا – نروژ، دانمارک، فنلاند و ایسلند – شاهد رهبری زنان بوده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)