سفینه ستاره ایلان ماسک در پرواز آزمایشی منفجر شد – اخبار RT World

استارشیپ اسپیس ایکس روز پنجشنبه نتوانست به مدار برسد و تنها چند دقیقه پس از بلند شدن منفجر شد زیرا نمی توانست از موشک تقویت کننده جدا شود. شرکت اکتشاف فضایی ایلان ماسک این رویداد را چنین توصیف کرد “جداسازی سریع و بدون برنامه ریزی” اما گفت که این آزمایش به بینش های ارزشمندی منجر شد.

آزمایش مداری ابتدا برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده بود، اما پس از تشخیص مشکل در یکی از دریچه ها باید به تعویق افتاد. این پرتاب برای صبح روز پنجشنبه از سایت آزمایشی این شرکت در بوکا شیکا، تگزاس موکول شد.

تست روز پنجشنبه نیز تقریباً متوقف شد و شمارش معکوس تنها در 16 ثانیه قبل از بلند شدن متوقف شد. اما پس از مکثی کوتاه، راه اندازی ادامه داد.

برنامه این بود که استارشیپ را با استفاده از تقویت کننده فوق سنگین اسپیس ایکس به مدار بیاوریم که در خلیج مکزیک پرتاب می شد. خود کشتی قرار بود یک مدار کامل را به دور زمین انجام دهد و پس از ورود مجدد به اقیانوس آرام بپرد.

به گفته اسپیس ایکس، تقویت کننده در حدود چهار دقیقه پس از پرواز از استارشیپ جدا نشد و در نتیجه انفجار رخ داد.

با آزمایشی مانند این، موفقیت از آموخته های ما حاصل می شود و آزمایش امروز به ما کمک می کند تا قابلیت اطمینان Starship را بهبود بخشیم زیرا SpaceX به دنبال چند سیاره ای کردن زندگی است. این شرکت پس از آن در بیانیه ای اعلام کرد و به این تیم تبریک گفت “اولین آزمایش یکپارچه پرواز هیجان انگیز.”

ماسک قبل از پرتاب برنامه ریزی شده روز دوشنبه خواستار احتیاط شده بود و گفت که این یک اقدام است “چیز اساسی دشوار” انجام دادن و آن “موفقیت چیزی نیست که باید انتظار داشت.” پس از انفجار، او همچنین به SpaceX تبریک گفت:یک پرتاب آزمایشی هیجان انگیزو شرکت گفت “خیلی یاد گرفت” برای آزمایش بعدی، به زودی “در چند ماه.”

Super Heavy که دارای 33 موتور موشک است، در ماه فوریه آزمایش ثابت را با موفقیت پشت سر گذاشت و نشان داد که می تواند نیروی کافی برای رسیدن به مدار تولید کند. AP آن را چنین توصیف کرد “بزرگترین و قوی ترین موشک ساخته شده تا کنون.” با نصب کشتی ستاره ای در بالا، کل مجموعه حدود 120 متر ارتفاع دارد، بلندتر از مجموعه آپولو-زحل که ناسا برای برنامه ماه در دهه 1960 استفاده کرده بود. آژانس فضایی ایالات متحده امیدوار است در سال های آینده از Starship برای برنامه ماه آرتمیس استفاده کند.

بیشتر بخوانید:
ایلان ماسک استارت آپ هوش مصنوعی را راه اندازی کرد

عبارت “جداسازی سریع بدون برنامه ریزی” پس از آن که اسپیس ایکس از آن برای توصیف انفجار یک تقویت کننده فالکون 9 در طول تلاش برای فرود آمدن بر روی یک بارج پهپاد در سال 2015 استفاده کرد، وارد واژه نامه پرتاب شد. اولین فرود موفقیت آمیز در آوریل 2016 انجام شد و سال بعد به یک امر عادی تبدیل شد. روز چهارشنبه، یک فالکون 9 مجموعه‌ای از ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد و بدون هیچ مشکلی بر روی یک کشتی بدون سرنشین به نام A Shortfall of Gravitas فرود آمد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: